Nästan full pott i rosttestet för BMW 2-serie Active Tourer. Vältäkande slitskydd och huv i aluminium på plussidan, materialet i innerskärmarna bak riskerar dock att bli grogrund för rost.
Active Tourer har en motorhuv av aluminium (se bild), medan resten av karossen är av stålplåt. Limningarna i huv och baklucka är välgjorda, men dörrarna har en ny konstruktion utan synlig tätning. Hur den metoden står emot rosten är det ännu för tidigt att säga något bestämt om.
Dörrar och baklucka är invändigt behandlade och samma sak gäller balkarna och hålrummen under bilen. Underredet har dessutom ett vältäckande slitskydd och alla skarvar, även de längst bak, är omsorgsfullt tätade. Bakre ljuddämparen är rostfri, men inte resten av systemet. Minus blir det för innerskärmarna bak. De är i ett filtliknande material som kan suga åt sig fukt.
Rostskyddsgaranti: 12 år.
Dörrar och baklucka är invändigt behandlade och samma sak gäller balkarna och hålrummen under bilen. Underredet har dessutom ett vältäckande slitskydd och alla skarvar, även de längst bak, är omsorgsfullt tätade. Bakre ljuddämparen är rostfri, men inte resten av systemet. Minus blir det för innerskärmarna bak. De är i ett filtliknande material som kan suga åt sig fukt.
Rostskyddsgaranti: 12 år.
Testinformation
Betyg
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Den va bra! :D
Skönt att tyskarna börjar lära sig, har varit synd att så högkvalitativa bilar varit så köra i rost...
BMW har alltid haft väl utfört rostskydd, men det har ju inte hjälpt när grund/galv saknats under lacken.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.