Bilen är besiktad av Rostskydds-Metoder AB.
BMW har, förutom en omfattande galvanisering, lagt ned en hel del jobb på att göra sin nya modell rostsäker. Garantitiden är tolv år och invändig behandling finns i dörrar, huv och baklucka som dessutom är bra limmande i fogarna.
Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.
BMW har, förutom en omfattande galvanisering, lagt ned en hel del jobb på att göra sin nya modell rostsäker. Garantitiden är tolv år och invändig behandling finns i dörrar, huv och baklucka som dessutom är bra limmande i fogarna.
Även balkar och hålrum under bilen har fått skyddande vax på insidan och alla skarvar i underredet är omsorgsfullt tätade. Plus blir det också för att det finns ett lager slitskydd innanför de platssköldar som, av aerodynamiska skäl, täcker BMW:ns undersida.
Men vår rostskyddsexpert Thomas Widström har även hittat detaljer som inte är fullt så lyckade. Skärmkanterna bak har en smutssamlande hylla och i hjulhusen sitter innerskärmar i filtmaterial som drar åt sig fukt. Stänklappar saknas och karossen är dessutom tillverkad helt i plåt, vilket inte är optimalt från rostskyddssynpunkt. Aluminium är ett bättre material, t ex i huv och baklucka.
Trots vissa missar får BMW:s nya 1-serie godkänt och lite till för rostskyddet, slutbetyget blir en fyra.
Rostskyddsgaranti: 12 år.
Testinformation
Betyg
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.