Nästa artikel
Rosttest: BMW 116i (2004)
Rost

Rosttest: BMW 116i (2004)

Publicerad 22 september 2004 (uppdaterad 28 november 2016)

Bilen är besiktad av Rostskydds-Metoder AB.

BMW har, förutom en omfattande galvanisering, lagt ned en hel del jobb på att göra sin nya modell rostsäker. Garantitiden är tolv år och invändig behandling finns i dörrar, huv och baklucka som dessutom är bra limmande i fogarna.
 

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

BMW har, förutom en omfattande galvanisering, lagt ned en hel del jobb på att göra sin nya modell rostsäker. Garantitiden är tolv år och invändig behandling finns i dörrar, huv och baklucka som dessutom är bra limmande i fogarna.

Även balkar och hålrum under bilen har fått skyddande vax på insidan och alla skarvar i underredet är omsorgsfullt tätade. Plus blir det också för att det finns ett lager slitskydd innanför de platssköldar som, av aerodynamiska skäl, täcker BMW:ns undersida. 
 
Men vår rostskyddsexpert Thomas Widström har även hittat detaljer som inte är fullt så lyckade. Skärmkanterna bak har en smutssamlande hylla och i hjulhusen sitter innerskärmar i filtmaterial som drar åt sig fukt. Stänklappar saknas och karossen är dessutom tillverkad helt i plåt, vilket inte är optimalt från rostskyddssynpunkt. Aluminium är ett bättre material, t ex i  huv och baklucka.

Trots vissa missar får BMW:s nya 1-serie godkänt och lite till för rostskyddet, slutbetyget blir en fyra.

Rostskyddsgaranti: 12 år.

Testinformation

Betyg rost: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.