Nästa artikel
Rosttest: BMW 1-serie (2011)
Rost

Rosttest: BMW 1-serie (2011)

Publicerad 9 november 2011 (uppdaterad 28 november 2016)

Nya BMW 1-serien får flera plus i kanten för sitt rostskydd. En klar förbättring jämfört med den tidigare modellen är att skärmkanterna bak har en betydligt bättre konstruktion.  

Positivt är också att dörrar, huv och baklucka både har välgjorda tätningar och invändig behandling. Även balkarna och hålrummen under bilen är behandlade på insidan och hjulupphängningarna fram är i aluminium. Dessutom har underredet ett bra slitskydd och väl tätade skarvar.  

På minuskontot noteras att hela karossen är i stålplåt, att stänklappar saknas och att innerskärmarna både bak och fram är i ett filtliknande material som kan samla fukt.

– Men totalt sett är den nya BMW:ns rostskydd ändå över genomsnittet och får en fyra i slutbetyg, säger Vi Bilägares rostskyddsexpert Thomas Widström.

Bilen är besiktad av Rostskydds-Metoder AB.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Testinformation

Modeller i det här testet:

BMW 120d
Betyg rost: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.