Nya BMW 1-serien får flera plus i kanten för sitt rostskydd. En klar förbättring jämfört med den tidigare modellen är att skärmkanterna bak har en betydligt bättre konstruktion.
Positivt är också att dörrar, huv och baklucka både har välgjorda tätningar och invändig behandling. Även balkarna och hålrummen under bilen är behandlade på insidan och hjulupphängningarna fram är i aluminium. Dessutom har underredet ett bra slitskydd och väl tätade skarvar.
På minuskontot noteras att hela karossen är i stålplåt, att stänklappar saknas och att innerskärmarna både bak och fram är i ett filtliknande material som kan samla fukt.
– Men totalt sett är den nya BMW:ns rostskydd ändå över genomsnittet och får en fyra i slutbetyg, säger Vi Bilägares rostskyddsexpert Thomas Widström.
Bilen är besiktad av Rostskydds-Metoder AB.
Rostskyddsgaranti: 12 år
Testinformation
Modeller i det här testet:
BMW 120dBetyg
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.