Underredet täcks nästan helt av filtskivor. Bra slitskydd på utsatta ställen, mycket bra invändig behandling i balkarna. Nästan alla skarvar är väl tätade. Bromsrör och bränslerör är normalt monterade i bottenplattan. Länkarmar fram och bak av aluminium, liksom i fjädertornen fram. Även hjulnaven och bromssköldarna är av aluminium. Båda ljuddämparna och slutröret i avgassystemet är av rostfritt stål.
Rostskyddsgaranti: 12 år
Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB
Testinformation
Betyg
Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.
Materialval. Karossdelar av aluminium och plast ger plus i kanten. Så länge materialet består av stål finns alltid rostrisk.
Konstruktioner. Design med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar, desto bättre.
Rostskyddsmedel. Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrummen ses som en bra gardering.
Tätning. Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.
Instängd fukt. Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.
Prisklass. Rostskyddsbetygen sätts alltid i relation till den storleks- och prisklass som objektet tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisklass som bilen har.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Inget betyg angivet, men då Audi tycks per automatik medföra högt betyg så får väl Q5 ändå en 5:a...
Tack för att du såg att betyget saknades hultarn. Det är fixat nu.
Jaha, en 4 i alla fall, trots avsaknad av diverse behandling och en dyr bil. De där filtskivorna i underedet måste väl misstänkas samla fukt, vilket motsvarande ansågs göra på Golf: "Sköldarna i sig är dock mycket fukt- och grussamlande". Och då har Golf plast, och inte filt...
Det borde vara lag på stänklappar!
Som det är nu så får man köpa till ett stänk-kit visserligen inte så giftigt dyrt med montering och jättebilligt om man beställer ifrån Kina och monterar själv men irriterande då jag i vart fall inte kan leva utan stänklappar.
Förstår inte poängen med att ha detta artiklar om rostskydd, är ju alltid samma betyg.
Alla VAG får betyg 4.
Skulle det ske nån förändring så kan man ju skriva om det istället.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.