Nästa artikel
Rosttest: Audi Q3 (2019)
Rost

Rosttest: Audi Q3 (2019)

Publicerad 6 juni 2019
Audi Q3.
Väl utförda tätningar, men fuktsamlare och blästringsrisk finns. Läs mer i Vi Bilägares rosttest.
Motorhuven är av aluminium, alla övriga karossdelar av vanlig stålplåt. Bakluckan saknar invändig behandling. Tätningarna av skarvar i dörrar och baklucka är väl utförda. Blästerrisk i nedre främre hörn på båda framdörrarna. Fuktsamlande ljuddämpningskudde bakom plasten vid vindrutestolparna. Innerskärmar av plast fram, av filtmaterial bak.

Stora plastsköldar under bilen. Under dem är de flesta skarvar dåligt tätade och slitskyddet är bristfälligt, utom längst bak. I dörrarnas nederkant finns en smutssamlande list som också gör det omöjligt att kontrollera/rengöra dräneringshålen. Alla balkar under bilen har vaxbehandling.

Rostskyddsgaranti: 12 år.

Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB

Testinformation

Betyg rost: 3 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.
Så här går rosttestet till:

Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.

Kriterier för bedömningen:

Material: Upphängningar av aluminium och karossdelar av aluminium eller plast ger plus i kanten. Så länge materialet enbart består av stål finns alltid rostrisk. Aluminium kan vid galvanisk korrosion ge så kallad vitrost.
Design: Konstruktioner med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar desto bättre. Stänkskydd för att förhindra blästring är också en del i bedömningen.
Rostskyddsmedel: Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrum och skarvar ses som en bra gardering.
Tätning: Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.
Instängd fukt: Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.
Prisnivå: Rostskyddsbetygen sätts i relation till den pris- och storleksklass som granskad bil tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisnivå som bilen har.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2019-06-06 12:25
Hackenbush

Bilfabrikanterna testar alltid sina bilar för det ena och det andra men de har tydligen ingen aning om blästringsriskerna. Ynkligt.

#2 • Uppdaterat: 2019-06-06 12:25
Hackenbush

Bilfabrikanterna testar alltid sina bilar för det ena och det andra men de har tydligen ingen aning om blästringsriskerna. Ynkligt.

#3 • Uppdaterat: 2019-06-06 15:15
HT19

Konstigt att den får lika dåligt betyg som alla Toyotor.

#4 • Uppdaterat: 2019-06-06 17:49
HT19

Kan vara den förtrollade plåten som Toyota använder. Eller så är det för att det är mest pensionärer som kör Toyota och de ser helt enkelt inte rosten..

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.