Stora delar av underredet täcks av plastsköldar och under dessa är alla skarvar mycket bra tätade. Även tröskellådornas nedåtvända skarvar har välgjorda tätningar och skärmkanterna bak är av bra konstruktion. På minuskontot noteras att hjulhusens innerskärmar är av fuktsugande filtmaterial och att tätningarna i dörrar, huv och baklucka inte är hundraprocentiga.
Rostskyddsgaranti: 12 år.
Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB
Testinformation
Betyg
Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.
Material: Upphängningar av aluminium och karossdelar av aluminium eller plast ger plus i kanten. Så länge materialet enbart består av stål finns alltid rostrisk. Aluminium kan vid galvanisk korrosion ge så kallad vitrost.
Design: Konstruktioner med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar desto bättre. Stänkskydd för att förhindra blästring är också en del i bedömningen.
Rostskyddsmedel: Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrum och skarvar ses som en bra gardering.
Tätning: Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.
Instängd fukt: Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.
Prisnivå: Rostskyddsbetygen sätts i relation till den pris- och storleksklass som granskad bil tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisnivå som bilen har.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det här är precis vad jag skulle vilja se på alla bilar. Ta bort alla ohyggligt dyra IT-ingenjörer och därmed allt bling-bling och gör bilar som håller. Det skulle jag gärna betala för - priset minus bling-bling torde bli ungefär detsamma, även med användande av dyrare material: Vi läser ju alla om vilka ohyggliga pengar som satsas på diverse bling-bling grejer.
.
Är verkligen kommentarerna om limningar och fuktsugande filtskärmar relevanta på en aluminiumbil? Ökar verkligen risken för en symmtomgivande vitrost?
Problemet är att det bara behövs god vilja för att rostskydda en bil i överkomliga prisklasser men viljan saknas eftersom efterfrågan på sådant skydd saknas.
Aluminim kan väl rosta (eller mer rätt korrugera)? Jag minns en aluminiumpanel på ett hus som rostade, det bildades ett vitt pulver och materialet föll successivt sönder.
@Saabium: Om jag får vara öite besserwisser så tror jag du menar korrodera. https://sv.wikipedia.org/wiki/Korrugerad_pl%C3%A5t
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.