Underredet täcks av plastsköldar. Alla hålrum under bilen har väl utförd behandling, nästan alla skarvar är väl tätade. Stänklappar fram saknas men framskärmarnas kanter täcks av blästringsskydd. Något ojämn dörrpassning på testbilen medför viss blästringsrisk.
Rostskyddsgaranti: 12 år.
Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB
Testinformation
Betyg
Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.
Material: Upphängningar av aluminium och karossdelar av aluminium eller plast ger plus i kanten. Så länge materialet enbart består av stål finns alltid rostrisk. Aluminium kan vid galvanisk korrosion ge så kallad vitrost.
Design: Konstruktioner med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar desto bättre. Stänkskydd för att förhindra blästring är också en del i bedömningen.
Rostskyddsmedel: Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrum och skarvar ses som en bra gardering.
Tätning: Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.
Instängd fukt: Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.
Prisnivå: Rostskyddsbetygen sätts i relation till den pris- och storleksklass som granskad bil tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisnivå som bilen har.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Mycket glädjande: Kul läsning! :)
.
Tyska märken levererar alltid bra rost skydd. Mercedes hade en dipp, men det är också allt.
@vargen, vad räknar du som tyska märken, isf kan man undra? Om det är allt, bara MB kanske? Alla Tyskar har haft problem, liksom nästan alla andra märken med för den delen.
Varför lägger Audi så mycket på rostskyddet mär bilarna sen inte håller mekaniskt? Jag vet ingen Audi-ägare som inte är stamkund på verkstan. Så vad är poängen med bra rostskydd om resten av bilen bara är byggd för att leva leasing-perioden ut?
Raywave, här är ett undantag. Jag har inte haft några fel på mina nya A6:or 4F och 4G som kan härledas till bristande kvalitet. Jag har dock haft en 2008 2.0TFSI, 2011 2.0TDI, 2014 2.0TDI Ultra, 2018 2.0TDI Ultra och nu kompletterad med en 3.0 TDI Allroad. De enda felet var på 2014 A6 som behövde uppdatera mjukvaran till växellådan, men efter det inga problem. Man kan undra var dina påståenden har för grund och hur sköter dina kompisar bilarna?
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.