Nästa artikel
Rosttest: Audi A6 Avant (2018)
Rost

Rosttest: Audi A6 Avant (2018)

Publicerad 19 december 2018
Audi A6 Avant.
Bra konstruktion för att motstå rost ger toppbetyg. Läs mer i Vi Bilägares rosttest.
Mycket välbyggd från rostskyddssynpunkt. Motorhuv, framskärmar, dörrar, baklucka och flera detaljer i underredet är av aluminium. Samma material finns i hjulupphängningar, länkarmar, fjädertorn fram och i motor- och bakaxelvagga. Innerskärmar fram/bak av filtmaterial. Sidotrösklarna har nedåtvänd skarv som dock är väl tätad. Bra bakre skärmkanter med bra tätning.

Underredet täcks av plastsköldar. Alla hålrum under bilen har väl utförd behandling, nästan alla skarvar är väl tätade. Stänklappar fram saknas men framskärmarnas kanter täcks av blästringsskydd. Något ojämn dörrpassning på testbilen medför viss blästringsrisk.

Rostskyddsgaranti: 12 år.

Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB
 

Testinformation

Betyg rost: 5 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.
Så här går rosttestet till:

Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.

Kriterier för bedömningen:

Material: Upphängningar av aluminium och karossdelar av aluminium eller plast ger plus i kanten. Så länge materialet enbart består av stål finns alltid rostrisk. Aluminium kan vid galvanisk korrosion ge så kallad vitrost.

Design: Konstruktioner med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar desto bättre. Stänkskydd för att förhindra blästring är också en del i bedömningen.

Rostskyddsmedel: Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrum och skarvar ses som en bra gardering.

Tätning: Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.

Instängd fukt: Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.

Prisnivå: Rostskyddsbetygen sätts i relation till den pris- och storleksklass som granskad bil tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisnivå som bilen har.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2018-12-19 10:26
Klarsynt

Mycket glädjande: Kul läsning! :)

.

#2 • Uppdaterat: 2018-12-19 10:37
Styggavargen

Tyska märken levererar alltid bra rost skydd. Mercedes hade en dipp, men det är också allt.

#3 • Uppdaterat: 2018-12-19 15:35
skarj

@vargen, vad räknar du som tyska märken, isf kan man undra? Om det är allt, bara MB kanske? Alla Tyskar har haft problem, liksom nästan alla andra märken med för den delen.

#4 • Uppdaterat: 2018-12-20 06:52
Raywave

Varför lägger Audi så mycket på rostskyddet mär bilarna sen inte håller mekaniskt? Jag vet ingen Audi-ägare som inte är stamkund på verkstan. Så vad är poängen med bra rostskydd om resten av bilen bara är byggd för att leva leasing-perioden ut?

#5 • Uppdaterat: 2018-12-20 14:28
Audiägare1976

Raywave, här är ett undantag. Jag har inte haft några fel på mina nya A6:or 4F och 4G som kan härledas till bristande kvalitet. Jag har dock haft en 2008 2.0TFSI, 2011 2.0TDI, 2014 2.0TDI Ultra, 2018 2.0TDI Ultra och nu kompletterad med en 3.0 TDI Allroad. De enda felet var på 2014 A6 som behövde uppdatera mjukvaran till växellådan, men efter det inga problem. Man kan undra var dina påståenden har för grund och hur sköter dina kompisar bilarna?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.