Mindre bra är att flera av skarvarna under bilen är otätade och att slitskyddet inte håller högsta klass. Dessutom saknas vaxbehandling innanför de plastsköldar som täcker stora delar av underredet.
Rostskyddsgaranti: 12 år
Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB
Testinformation
Betyg
Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.
Materialval. Karossdelar av aluminium och plast ger plus i kanten. Så länge materialet består av stål finns alltid rostrisk.
Konstruktioner. Design med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar, desto bättre.
Rostskyddsmedel. Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrummen ses som en bra gardering.
Tätning. Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.
Instängd fukt. Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.
Prisklass. Rostskyddsbetygen sätts alltid i relation till den storleks- och prisklass som objektet tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisklass som bilen har.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Hur kan det bli en femma när det finns saker som är mindre bra?
De retas med Toyota/Lexus fanboysen
Aluminium i all ära. Nej det rostar inte , men blanda med fel metall och slarva med isolation så försvinner Aluminiumet snabbt. Titta bara på gamla Range Rovers.
Henrik_gbg,
Det går ju inte att titta på sånt som försvunnit. ;-)
Galvanisk korrosion är ett spännande ämne som ställer till det både här och där. Undrar just om det finns bilar med offeranoder monterade?
A6 Allroad har klassens bästa drivlina, fantastisk komfort tack vare luftfjädringen och som synes mycket bättre rostskydd än V90 CC (5/5 vs 3/5). Ändå vinner förstås Volvo ert test – för att dess fyrcylindriga tvålitersdiesel är marginellt snålare och att en räcka säkerhetssystem ingår i priset. Och Volvon kan teoretiskt köpas för under 400 000. Samtidigt blundar ni för de enorma rabatterna hos Audi. Vem har de senaste åren betalat fullpris för en A6 Allroad? När jag satt med offerter från Volvo och Audi på två välutrustade bilar med massor av säkerhetsprylar var kinesen några tusenlappar dyrare än tysken. Trots att Volvo inte har luftfjädring och bara en hårdtrimmad tvålitersfyra under locket. Hur många av de 235 hästarna finns kvar när V90:n rullat 12 000–15 000 mil?
Och vad betyder marginellt högre bränslekostnad (i något test skilde det 1 cl mellan Volvo och Audi) sett till bilarnas astronomiska värdefall på hundratusentals kronor? Vad får du inte för den lilla, lilla skillnaden i merförbrukning? Audins silkeslena och urstarka treliterssexa lirar i en annan division än konkurrenternas fyrcylindriga motorer. Kombinera den med luftfjädringen och ljudisoleringen och vi har en bil som du aldrig vill kliva ur.
Dessutom lyckades ViB värka fram det bisarra argumentet att luftfjädring inte är bra, då den isolerar för mycket (!) från underlaget. Men det argumentet behövdes förstås, då V90 CC bara har luftfjädring som tillval bak. Endast 19 000 kr extra… Jag har förmodligen kört mer på överjävliga vintervägar än någon i ert testlag och fattar inte vad ni pratar om. Tack vare luftfjädringen slipper du buller och småstötar som bara gör dig trött, samtidigt som du ändå har full kontroll på bilen. Bland det knasigaste jag läst i ett biltest – och då har jag plöjt igenom alldeles många genom åren.
Motorjournalister är ett spännande släkte – ena stunden klagar ni på att fjädringen alldeles för ofta är för hård för normalförare. Nästa är himmelsk komfort inte bra.
Om A6 Allroad haft stora säkerhetspaketet med bland annat autobroms, adaptiv farthållare och lane keeping assist som standard hade bilen ändå inte haft en chans mot Volvo. Innan ni kört en meter hade ni bestämt er för att V90 CC var bäst, det var bara en fråga om att hitta argument. Och dessutom blunda för Volvos extremt långa leveranstider och omskrivna kvalitetsproblem med dåliga karosspassningar och strulande elektronik. Sistnämnda grejer avgjorde för min del. V90 CC är en chansning, det är aldrig en A6 Allroad.
Mina kriterier för en bra drivlina är stark och tyst motor, smidig växellåda och anständig bränsleförbrukning, På det här området, i synnerhet stark och smidig drivlina, får Audi A6 Allroad enligt alla tester toppbetyg. Det andra du kommer dragandes med är trams.
ViB framställer luftfjädring närmast som en säkerhetsrisk, allt för att lyfta den stålfjädrade Volvons något darriga case. Hade V90 CC också haft luftfjädring runt om som standard hade det aldrig varit någon diskussion om stålfjädring eller luftfjädring, det kan jag lova. Och av ditt rabiata svammel att döma har du knappast kört en bil med luftfjädring och vet därför inte vad du snackar om.
Mänsklighetens samlade kunskaper om trimmade motorer visar entydigt att livslängden förkortas ju mer effekt du pressar ut ur mindre volym. Vilken motor tror du har bäst livslängd: Volvos tvålitersdiesel med fyra cylindrar som pinar ur sig 235 hästar – eller Audis silkeslena treliterssexa med marginellt lägre effekt? Dina profetior om sexcylindriga motorers framtid och andrahandsvärde är precis vad du anklagar mig för – en subjektiv bedömning. Så länge vi pumpar fram olja ur jorden kommer det att finnas bilköpare som vill ha minst sex cylindrar ur locket. Punkt.
Detsamma gäller dina patetiska försök att utmåla Audi (ett eget märke inom Volkswagen-koncernen) som lika problemtyngt som det av den kinesiska kommunistdiktaturen ägda Volvo PV. Audi har nu i decennier varit världsledande när det gäller att tillverka premiumbilar och är Volvos ständiga benchmark. Volvo har fortfarande inte nått upp till Audis nivå och jag misstänker att den dagen aldrig kommer. När Volvo jagar tioöringar i interiören väljer Audi alltid den dyraste lösningen.
Dina anala referenser är för övrigt så pinsamma att ditt inlägg borde censurerats.
Det finns åtskilliga undersökningar som visar att Audi har nöjdare kunder än Volvo. Sedan tvivlar jag starkt på att Volvo någonsin kommer upp i Audis premiumklass, ingenjörerna i Göteborg tvingas spara och gneta. Bara att läsa senaste DI Weekend – där framkommer hur Volvo jagat tioöringar i interiören på XC60. Blanka knappar på ett ställe, matta knappar på ett annat. Och luckan till handskfacket fick inte mer påkostad plast, utan sprejades i stället. Kul att upptäcka för kunden när en handväska råkar skrapa i. De här lösningarna sparade in viktiga pengar för Volvo, men för Audi hade något liknande varit otänkbart på en bil i den prisklassen.
Eller så sparar man på avgassystem.
Ett avgassystem av premiumklass.
http://teknikensvarld.se/audi-sq5-har-fyra-avgasror-pa-latsas-444982/
Bara ett tips: kryper du regelbundet under bilar och studerar avgassystemets dragning bör du kontakta psykolog.
Herr Professor: Gratulerar. Det är en ypperlig bil du köpt. Men dina ögon är precis lika lättlurade som alla andras. Man söker alltid de egenskaper man själv justifierar. Alltså är för svensken, den perfekta bilen alltid den han själv har köpt. Att erkänna något annat är ett nederlag.
Du gör själv en herrans massa subjektiva bedömningar som någon annan kanske inte skulle hålla med.
Vi kan börja. "A6 Allroad har klassens bästa drivlina". Baserat på vadå? Hållbarhet? Lögn för myndigheter? Förbrukning? Att den är tyst? Fantastisk komfort tack vare luftfjädringen. Ja komfort brukar bli bättre på luftfjädring, egenskaper som känsla för underlaget brukar bli sämre så jo, ViB har en poäng eller så kan du inte köra bil. Det är en värderingsfråga. Elektriska styrmedel och luftfjädring isolerar feedback från saker som händer runt bilen.
Du kan inte värdera "hur många av hästarna som blir kvar". Audis silkeslena 6:a kan jag hålla med om att det är en fantastisk maskin, men lika populär och snart död som dinosaurierna. Staten kommer pissa på allt vad stora maskiner heter och andrahandsvärdet kommer vara lika hett som bensinsexor och större.
Vad gäller allt annat som kvalitetsproblem och karosspassningar så är det inte så att din kära VW-leverantör inte har haft samma typer av problem vid flera tillfällen.
Du har valt en bil och försöker övertyga världen (precis som alla Svenssons) att just du gjorde det rätta valet. Du kanske behöver dra korken ur skitan. Du köpte en fantastisk bil, var nöjd med den och sluta pissa på allt annat. Återigen, gratulerar till din fina bil!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.