Nästa artikel
Rosttest: Audi A6 (2018)
Rost

Rosttest: Audi A6 (2018)

Publicerad 15 oktober 2018
Audi A6.
Audis arbete med att förebygga rost på nya A6 får tummen upp. Läs mer i Vi Bilägares rosttest.
Mycket välbyggd från rostskyddssynpunkt. Motorhuv, framskärmar, dörrar, baklucka och flera detaljer i underredet är av aluminium. Samma material finns i hjulupphängningar, länkarmar, fjädertorn fram och i motor- och bakaxelvagga. Innerskärmar fram/bak av filtmaterial. Sidotrösklarna har nedåtvänd skarv som dock är väl tätad. Bra bakre skärmkanter med bra tätning.

Underredet täcks av plastsköldar. Alla hålrum under bilen har väl utförd behandling, nästan alla skarvar är väl tätade. Stänklappar fram saknas men framskärmarnas kanter täcks av blästringsskydd. Något ojämn dörrpassning på testbilen medför viss blästringsrisk. 


Rostskyddsgaranti: 12 år.

Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB

Testinformation

Betyg rost: 5 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.
Så här går rosttestet till:

Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.

Kriterier för bedömningen:

Material: Upphängningar av aluminium och karossdelar av aluminium eller plast ger plus i kanten. Så länge materialet enbart består av stål finns alltid rostrisk. Aluminium kan vid galvanisk korrosion ge så kallad vitrost.

Design: Konstruktioner med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar desto bättre. Stänkskydd för att förhindra blästring är också en del i bedömningen.

Rostskyddsmedel: Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrum och skarvar ses som en bra gardering.

Tätning: Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.

Instängd fukt: Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.

Prisnivå: Rostskyddsbetygen sätts i relation till den pris- och storleksklass som granskad bil tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisnivå som bilen har.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2018-10-15 17:33
Peter E

Va??? Ingen rost?? Lexus har ju det som ny.
http://www.vibilagare.se/test/rost/rosttest-lexus-ls-500h

#2 • Uppdaterat: 2018-10-15 21:48
HT19

Tyskarna kan till skillnad mot asiaterna..

#3 • Uppdaterat: 2018-10-15 22:58
Rikard

Hupp !!! Dålig dörrpassning......pratar vi inte premium ??

#4 • Uppdaterat: 2018-10-17 00:53
Minimats1

Lite förserie bil därav dålig dörrpassning. Bilen duger utvändigt men gillar inte inredningen, speciellt hysterin på touch knappar. Tycker inte man ska behöva ta av sig handskarna på vintern eller behöva tala till bilen (hur länge fungerar den funktionen?).

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.