Kaross och hjulupphängning delvis i aluminium gör Audi A6 extra rosttålig.
Audi A6 är ett påkostat bygge med mycket rosttålig lättmetall. Det blir full pott i Vi Bilägares rosttest men nog finns det förbättringsområden.
Audi A6 är påkostat byggd och har en kaross som till stora delar består av rosthärdigt aluminium. Det gäller såväl motorhuv, framskärmar som dörrar och baklucka. Även hjulupphängningarna fram och bak är av aluminium, liksom en hel del andra chassidetaljer.
Bakre ljuddämparen är av rostfritt stål och plus blir det även för att alla balkar under bilen är invändigt behandlade och att huv, dörrar och baklucka har välgjorda limningar. Sammantaget ger det Audin högsta möjliga rostskyddsbetyg. Mindre bra är att flera av skarvarna under bilen är otätade och att slitskyddet inte håller högsta klass. Dessutom saknas behandling innanför de plastsköldar som täcker större delen av underredet.
Rostskyddsgaranti: 12 år
Bakre ljuddämparen är av rostfritt stål och plus blir det även för att alla balkar under bilen är invändigt behandlade och att huv, dörrar och baklucka har välgjorda limningar. Sammantaget ger det Audin högsta möjliga rostskyddsbetyg. Mindre bra är att flera av skarvarna under bilen är otätade och att slitskyddet inte håller högsta klass. Dessutom saknas behandling innanför de plastsköldar som täcker större delen av underredet.
Rostskyddsgaranti: 12 år
Testinformation
Betyg
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
"rosthärdigt aluminium"...?
OK, det var ju ett proffsigt uttalande. Nu är det ju enbart de påskruvade delarna som är av aluminium, medan karossen består av kolstål. Med otätade skarvar och dåligt slitskydd. Men det blev en 5:a ändå??
Men, det ska tydligen an Audi ha oavsett.
Funderade på det där häromdagen när jag konstaterade att en A6 var rejält rostig överallt. Och det var en 2003 som också fick 5:a i rostbetyg....
Extra rosttålig aluminium, vad är det? Vad jag förstått så rostar inte aluminium utan ärgar
Man ger alltså 5 av 5 trots brister, vad händer om de förbättrar bristerna? Får de 6 av 5 möjliga då ;)
Så här gick det sist
http://www.vibilagare.se/nyheter/sankt-rostbetyg-for-audi-a6-33848
Tur att det var en Audi man testade då den verkar ha en mycket mer rosthärdig aluminium ,och inte en Toyota Prius där aluminiumet är mycket mer rostkänsligt vilket man ser på VB bild där nästan huven ramlade av på grund av all rost, tur att Toyota hann byta ut huven innan någon olycka inträffade.
http://beg.vibilagare.se/sites/begkopguiden.se/files/styles/medium/public/images/2011/04/103-toyota-prius2-b.jpg?itok=DJ_xS8mF
5:a i rostbetyg? jojo.. den som lever får se.. om jag ska gå på gamla meriter så kommer den ha problem med lacksläpp som alla andra VAG bilar.. men rost.. nä.. aluminium rostar inte..
Som vanligt så handlar det väl om att inte stirra sig blind på 5 av 5 utan läsa vad som skrivs i testen.
Jag tycker dessa rostskyddstester är bra, det ger en fingervisning om hur väl den kommer stå emot rost men också hur tillverkaren tänkt (eller inte tänkt) när dom designat en modell och dess rostskydd.
Kan dock hålla med om att 5 av 5 är lite väl generöst. I min värld så är det bara en bil kolfiber eller plast som borde vara värt ett sådant betyg, om vi bara fokuserar på rost/ärg.
@Simon no1 m.fl, Betyg 5 betyder "utmärkt", inte fulländat. Även "utmärkt" innehåller grader och är relativt.
Det är som @Swemba skriver att "utmärkt" inte betyder fulländat, men kan man inte förvänta sig något bättre rostskydd för en så dyr premiumbil som länge fått bästa betyget i VB rosttester. Här skriver några av ägarna om sina erfarenheter om "utmärkt"rostskydd. På nordicaudi forumet verkar många frågor beröra rost ,om man skriver rost och söker på inlägg.
http://www.nordicaudi.com/php/forum/dosearch.php?Cat=&d=f&Forum=A6mk2&Words=Rost&Match=&type=threads&qsort=5&Old=allposts&Limit=25
Finns väl få riktiga rostburkar när det gäller karossplåt nuförtiden?
Det kommande problemet verkar dock vara bilarnas underreden i de fall det sitter plastsköldar för, som här i Audis fall.
Minns Priusen som var med i Plus för ett tag sedan...
Helt nya bilar utvecklade från år 2012 och därefter bygger på så mycket ny teknik, nya material, nya tillverkningsmetoder, att kunskap och erfarenhet baserat på äldre bilar med äldre material och andra tillverkningsmetoder inte äger någon tillförlitlighet.
När så stora tekniska oprövade förändringar kombineras med de mest extrema krav från marknaden och kunderna på allt vad dessa bilar skall leverera - är risken stor att långsiktig kvalitet och funktion får komma i tredje hand.
2025-2030 då avslöjas vad dessa bilar döljer under ytans förförelse.
Så här sades det 2006 om A6: "Även om skyddet har blivit sämre så är det en bra bil ur rostskyddssynpunkt, anser Widström. "
Läser man på NordicAudiForum så låter det inte så:
"Ta även bort innerskärmarna fram ! där finns massor med skit OCH rost/korrosion !"
"Framskärmen är Aluninium, som korroderar dvs vittrar sönder till ett vitt pulver. Skärmen i sin tur sitter i vanligt stål som rostar. Så ser verkligheten ut på min bil. Trist men sant."
"min A6 Avant -08 ska in i slutet av januari och få dörrarna omlackad pga av rost bakom listen samt lacksläpp." (skrivet 2012)
"ag upptäckte när jag polerade bilen att det fanns 4 små bubblor i lacken (samma problem som ni nämnt)
i höger bakdörr samt en bubbla i vänster bakdörr. Upptäckte även på bakluckan precis under högerbaklykta att det börjat bli en liten rostbubbla där. Blev ju lite trött att det redan ska börja rosta på en bil som knappt är 6 år gammal"
"Lossade dörrlister och kollade, fullt med grus och jag hade fått massa rost oxå bilen är en 07a"
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.