Audi A4 Avant.
En särskild profilering på innerskärmarna ska lufta mot plåten. Läs mer i Vi Bilägares rosttest.
Nya A4 har kaross av stålplåt. Motorhuv, baklucka och dörrar har väl utförda limningar men behandling på insidan finns inte i motorhuv och baklucka, däremot i dörrar. Bra skärmkanter bak. Innerskärmarna fram och bak har en särskild ”profilering” som ska lufta mot plåten och dämpa ljud.
Framskärmarna har bra blästringsskydd. Underredet täcks av skivor av pressad papp. Skarvarna under dem är väl tätade och det finns ett gott slitskydd. Balkarna undertill är behandlade inuti. Hjulupphängningar fram och bak, fjäderbenstorn och bakre tvärgående krockbalk av aluminium. Rejäl bakvagnsram av stålplåt.
Rostskyddsgaranti: 12 år.
Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB
Framskärmarna har bra blästringsskydd. Underredet täcks av skivor av pressad papp. Skarvarna under dem är väl tätade och det finns ett gott slitskydd. Balkarna undertill är behandlade inuti. Hjulupphängningar fram och bak, fjäderbenstorn och bakre tvärgående krockbalk av aluminium. Rejäl bakvagnsram av stålplåt.
Rostskyddsgaranti: 12 år.
Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB
Testinformation
Betyg
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Pressad papp i fuktig miljö låter ju spännande, brukar ju även brinna rätt bra, hmmm...?
Om bilen börjar brinna så tror jag den pressade pappen gör varken till eller från.
Problemet här är ju igen då att betyg 4 kan vagga in köpare i falsk säkerhet och göra köp på felaktiga grunder. Förvisso är väl konkurrenterna i premiumklassen på ungefär samma betygsnivå, 3 eller bättre, så det kanske spelar mindre roll här.
Mitt bästa tips är i alla fall för dom som är extra noga och köper en 3 år gammal Audi A4 (efter att den troligen då gått som förmånsbil), är att man gör en kompletterande rostskyddsbehandling direkt efter köp. För man kan ju tyvärr vara säker på att förmånsbilar aldrig får nån extra behandling innan den säljs vidare till privatpersoner.
Axa, jag tänker mer att det går ett varmt avgassystem under bilen med en ännu varmare katalysator, men det måste ju vara ett väldigt specialpapper om det ska hålla i längden mot både fukt och värme
Simon
Jo det är klart. Dem måste väl ha tänkt ut något smart isåfall.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.