Nästa artikel
Rosttest: Audi A4 Allroad (2018)
Rost

Rosttest: Audi A4 Allroad (2018)

Publicerad 21 februari 2018 (uppdaterad 10 april 2018)
Audi A4 Allroad.
Filtmaterialet har en särskild ”profilering” som ska lufta mot plåten och dämpa ljud. Läs mer i Vi Bilägares rosttest.
A4 har kaross av stålplåt, förutom bakluckan som är av aluminium. Motorhuv, baklucka och dörrar har väl utförda limningar men behandling på insidan finns inte i motorhuven, där-emot i dörrar. Bra skärmkanter bak. Innerskärmar av filtmaterial, med en särskild ”profilering” som ska lufta mot plåten och dämpa ljud. Framskärmarna har bra blästringsskydd.

Underredet täcks av plastskivor. Skarvarna under dem är väl tätade och det finns ett gott slitskydd. Balkarna undertill är behandlade inuti. Hjulupphängningar fram och bak, fjäderbenstorn och bakre tvärgående krockbalk av aluminium. Bakvagnsram av stålplåt.

Rostskyddsgaranti: 12 år.

Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB
 

Testinformation

Betyg rost: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.
Så här går rosttestet till:

Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.

Faktorer som påverkar bedömningen:

Materialval. Karossdelar av aluminium och plast ger plus i kanten. Så länge materialet består av stål finns alltid rostrisk.

Konstruktioner. Design med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar, desto bättre.

Rostskyddsmedel. Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrummen ses som en bra gardering.

Tätning. Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.

Instängd fukt. Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.

Prisklass. Rostskyddsbetygen sätts alltid i relation till den storleks- och prisklass som objektet tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisklass som bilen har.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2018-02-21 11:08
N-iklas

Baklucka av aluminium, motorhuv av stålplåt, är normalt bakvänt, det är ju huven som blir mest utsatt för småskador, inte bakluckan, så ur rostsynpunkt är det en konstig prioritering.

#2 • Uppdaterat: 2018-02-21 15:29
Axa

Niklas
Kanske på grund av säkerhet?

#3 • Uppdaterat: 2018-02-21 20:18
N-iklas

Audi påstod när man kom med sina aluminium bilar att de var säkrare än de i stålplåt.

#4 • Uppdaterat: 2018-02-21 20:30
Audi A5 SB

Ja, bakluckan brukar vara rejält rostig på många bilar - i jämförelse med motorhuven. Opel kanske är ett undantag, vad vet jag.

#5 • Uppdaterat: 2018-02-22 12:06
N-iklas

Nej, om man nu ska ta Opel har jag sett nästan ingen rostig baklucka sedan modeller före 98.
Men det är sant av någon underlig orsak rostar faktiskt bakluckor på många bilar när jag tänker efter...
Men det beror ju i så fall på dålig konstruktion.

Naivt nog utgår jag från att man ska bygga rätt från början, men så ser det kanske inte ut i verkligheten... Ens på en dyr Audi, så jag kanske hade fel där då.
Men i varje fall på Opel är huven mest utsatt för stenskott om skydd för trösklarna finns.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.