Underredet täcks av plastskivor. Skarvarna under dem är väl tätade och det finns ett gott slitskydd. Balkarna undertill är behandlade inuti. Hjulupphängningar fram och bak, fjäderbenstorn och bakre tvärgående krockbalk av aluminium. Bakvagnsram av stålplåt.
Rostskyddsgaranti: 12 år.
Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB
Testinformation
Betyg
Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.
Materialval. Karossdelar av aluminium och plast ger plus i kanten. Så länge materialet består av stål finns alltid rostrisk.
Konstruktioner. Design med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar, desto bättre.
Rostskyddsmedel. Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrummen ses som en bra gardering.
Tätning. Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.
Instängd fukt. Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.
Prisklass. Rostskyddsbetygen sätts alltid i relation till den storleks- och prisklass som objektet tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisklass som bilen har.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Baklucka av aluminium, motorhuv av stålplåt, är normalt bakvänt, det är ju huven som blir mest utsatt för småskador, inte bakluckan, så ur rostsynpunkt är det en konstig prioritering.
Niklas
Kanske på grund av säkerhet?
Audi påstod när man kom med sina aluminium bilar att de var säkrare än de i stålplåt.
Ja, bakluckan brukar vara rejält rostig på många bilar - i jämförelse med motorhuven. Opel kanske är ett undantag, vad vet jag.
Nej, om man nu ska ta Opel har jag sett nästan ingen rostig baklucka sedan modeller före 98.
Men det är sant av någon underlig orsak rostar faktiskt bakluckor på många bilar när jag tänker efter...
Men det beror ju i så fall på dålig konstruktion.
Naivt nog utgår jag från att man ska bygga rätt från början, men så ser det kanske inte ut i verkligheten... Ens på en dyr Audi, så jag kanske hade fel där då.
Men i varje fall på Opel är huven mest utsatt för stenskott om skydd för trösklarna finns.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.