Nya Audi A4 har, till skillnad från Saab, tolv års rostskyddsgaranti (utan krav på efterbehandling). Audi är också bäst rustad för att stå emot rostangrepp på lång sikt.
Hela karossen är av galvaniserad stålplåt och galvlagret är tjockare än hos de flesta konkurrenter. Såväl dörrar som huv och baklucka har väl tätade skarvar och är dessutom invändigt behandlade.
Undertill består skyddet i huvudsak av plastsköldar som ersätter ett konventionellt slitskydd. De flesta, men inte alla, skarvar innanför plasten är tätade. Balkarna under bilen har skyddande vax inuti och skärmkanterna bak har en bra konstruktion. Men en miss är att innerskärmarna är gjorda i fuktsamlande filtmaterial. Dessutom saknas stänklappar.
Bränsletanken är av plast och fram-/bakvagn skyddas nästan helt av plastsköldar. Att roskskydda med plastsköldar i stället för rostskyddsmedel innebär risk för att smuts, saltslask och småstenar letar sig in under sköldarna. Det kan med tiden orsaka rostangrepp.
Audis goda konstruktion och höga kvalitet på galvaniseringen innebär ändå att nya A4 behåller samma betyg, en fyra, som den förra modellen fick när den granskades.
Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.
Rostskyddsgaranti: 12 år.
Testinformation
Betyg
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.