Audi lämnar som de flesta konkurrenter 12 års rostskyddsgaranti (utan krav på efterbehandling). Skillnaden är att Audi är bättre rustad att stå emot rostangrepp en längre tid. Hela karossen är av galvaniserad stålplåt.
Nya A4 har i många avseenden samma skydd som förra modellen. Såväl dörrar som huv och baklucka har väl tätade skarvar.
Undertill består skyddet i huvudsak av plastsköldar som ersätter slitskydd. De flesta men inte alla skarvar under plasten är tätade. Balkarna och dörrarna har sprutats med skyddande vax inuti. Skärmarna har bra konstruktion och är väl luftade framtill. Tyvärr består innerskärmarna av fuktsamlande filtmaterial. Stänklappar saknas också. Bränsletanken är av plast. Framvagn och bakvagn skyddas nästan helt av plastschoken.
Att roskskydda med plastsköldar i stället för rostskyddsmedel innebär att smuts, saltslask och småstenar ofelbart letar sig in och så småningom kan orsaka angrepp. Audis goda konstruktion och kvalitet på galvaniseringen innebär ändå att också nya A4 behåller betyget 4.
Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.
Rostskyddsgaranti: 12 år.
Testinformation
Modeller i det här testet:
Audi A4 2,0 TDIBetyg
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.