Bilen är besiktad av Rostskydds-Metoder AB.
Audi har sedan länge ett av marknadens bästa rostskydd, men A3 Sportback visar att tillverkaren tagit ett litet steg tillbaka. Karossen är visserligen välbyggd med få känsliga skarvar och ett rejält lager galvanisering, men undertill går det att hitta plåtar som lagts på varandra utan tätning emellan.
Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.
Audi har sedan länge ett av marknadens bästa rostskydd, men A3 Sportback visar att tillverkaren tagit ett litet steg tillbaka. Karossen är visserligen välbyggd med få känsliga skarvar och ett rejält lager galvanisering, men undertill går det att hitta plåtar som lagts på varandra utan tätning emellan.
Bottenplattan delas med VW Golf, Skoda Octavia och Seat Altea. Det betyder att slitlager av PVC har ersatts med lösa plastsköldar. Dessa skyddar visserligen, men innebär också en risk att blöt smuts lägger sig mellan sköld och plåt.
Inuti balkarna finns dock en ordentligt gjord vaxbehandling. Det går att hitta lite vax även i dörrarna, men baklucka och huv är obehandlade. Dock väl limmade. Tidigare Audi-bilars sparklådor var av en extra rostsäker konstruktion med skarven vänd inåt. Dagens sparklådor har skarven vänd nedåt där den utsätts för smuts- och grussprut. Skyddande stänklappar saknas helt.
Skärmkanterna är bra konstruerade och samlar ingen smuts, men baktill är innerskärmarna gjorda av ett poröst material som suger åt sig vatten.
Det går alltså att förbättra rostskyddet på Audi A3 Sportback, men betyget blir ändå en stark fyra.
Rostskyddsgaranti: 12 år.
Testinformation
Betyg
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.