Det är egentligen svårare att bygga en bil i aluminium än i stål. De olika metallerna i karossen måste hållas isär. Annars får man en korrosion också av aluminium.
Men generellt är förstås A2 byggd i ett betydligt bättre material. Undertill finns ett slitskydd. För övrigt är det lackeringen, behandlingen av materialet efter tillverkningen, som utgör själva korossionsskyddet. Det finns till exempel inget rostskydd inne i balkarna, endast lackering.
"Man får ju förutsätta", menar Vi Bilägares rostskyddsexpert Thomas Widström, "att Audis erfarenhet garanterar att man inte gjort några misstag". Erfarenhet finns från Audi A8 som är byggd på samma sätt. Betyget blir alltså 5.
Skulle man däremot montera extrautrustning felaktigt så att man åstadkommer kontakt mellan olika materialkvaliteter – då kan en korrosion i stället gå mycket snabbt.
Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.
Rostskyddsgaranti: 12 år.
Testinformation
Betyg
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.