Audi A1 har, till skillnad från föregångaren A2, en kaross helt i stålplåt. Bilen är modernt byggd utan onödiga skarvar.
Dörrar, huv och baklucka har välgjorda tätningar, men är inte sprutade på insidan. Balkarna under bilen har däremot en gedigen inre behandling och alla synliga skarvar är bra tätade. Men skarvarna innanför de plastsköldar som täcker stora delar av underredet har Audi hoppat över; de är helt otätade.
Skärmkanterna bak är vettigt konstruerade och stänklappar fram finns. Men slitskyddet under bilen är ganska snålt tilltaget och minus blir det också för innerskärmarna bak. De är i ett filtliknande material som kan suga åt sig fukt.
Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.
Rostskyddsgaranti: 12 år
Testinformation
Modeller i det här testet:
Audi A1 Sportback.Betyg
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.