Audi A1 har, till skillnad från sin föregångare A2, en kaross helt i stål. Bilen är modernt byggd utan onödiga skarvar. Dörrar, huv och baklucka har välgjorda tätningar, men är inte sprutade på insidan.
Balkarna under bilen har däremot en välgjord inre behandling och alla synliga skarvar är bra tätade. Men skarvarna innanför de plastsjok som täcker stora delar av underredet har Audi hoppat över. De är helt otätade.
Skärmkanterna bak är vettigt konstruerade för att motstå rost, men slitskyddet under bilen är ganska snålt tilltaget. Det får godkänt, men inte mer. På minuskontot noteras också att stänklappar saknas och att innerskärmarna bak är av ett filtliknande material som kan suga åt sig fukt.
– A1 ser ut som en typisk Audi och det brukar vara bra, säger Vi Bilägares rostskydsexpert Thomas Widström. Visserligen har Audi dragit ned en del på rostskyddet på senare år, men betyget för A1 blir ändå en fyra.
Bilarna är besiktade av Rostskyddsmetoder AB.
Rostskyddsgaranti: 12 år
Testinformation
Modeller i det här testet:
Audi A1 1.4 TSFIBetyg
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.