De nuvarande Alfamodellerna Giulia och Stelvio befinner sig båda på andra halvan av sin livstid och behöver bytas ut inom några år. Snart får de sällskap av nya kompaktsuven Tonale samt en ännu mindre suv-modell, Brennero, som även blir helt eldriven.
Nästa artikel
Rosttest: Alfa Romeo Stelvio (2018)
Rost

Rosttest: Alfa Romeo Stelvio (2018)

Publicerad 16 november 2018
De nuvarande Alfamodellerna Giulia och Stelvio befinner sig båda på andra halvan av sin livstid och behöver bytas ut inom några år. Snart får de sällskap av nya kompaktsuven Tonale samt en ännu mindre suv-modell, Brennero, som även blir helt eldriven.
Fuktsugande kuddar här och var. Läs mer i Vi Bilägares rosttest.
Motorhuv, alla dörrar, bakluckan och framskärmarna är tillverkade av aluminium. Det gäller även motor-vagga, fjäderbensholkar fram, länkarmar och bärarmar fram och bak. Alla innerskärmar är av filtmaterial, bakom de främre finns en fuktsugande, ljuddämpande kudde. Tröskellådorna har nedåtvänd skarv med kraftig ”inplastning”.

Underredet täcks av filtsköldar som drar åt sig fukt, slitskyddet under dem är obefintligt. Behandling i hålrum saknas, liksom främre stänklappar. Vid vindrutestolparna finns fuktsugande tätningskuddar. Bra bakre skärmkanter men blästringsrisk vid bakdörrarnas nedre, främre hörn.

Rostskyddsgaranti: 8 år.

Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB
 

Testinformation

Betyg rost: 3 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.
Så här går rosttestet till:

Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.

Kriterier för bedömningen:

Material: Upphängningar av aluminium och karossdelar av aluminium eller plast ger plus i kanten. Så länge materialet enbart består av stål finns alltid rostrisk. Aluminium kan vid galvanisk korrosion ge så kallad vitrost.

Design: Konstruktioner med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar desto bättre. Stänkskydd för att förhindra blästring är också en del i bedömningen.

Rostskyddsmedel: Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrum och skarvar ses som en bra gardering.

Tätning: Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.

Instängd fukt: Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.

Prisnivå: Rostskyddsbetygen sätts i relation till den pris- och storleksklass som granskad bil tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisnivå som bilen har.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2018-11-16 12:14
Klarsynt

Bra där med allt aluminium.. tråkigt med resten. Men då grunden är så bra så finns det ju onekligen stor potential för förbättring :)

.

#2 • Uppdaterat: 2018-11-16 17:31
saabnisse

Nu är ju inte aluminiumlegeringar speciellt mycket bättre än stål när det utsätts för saltlösningar.
I många länder utan saltade vägar kan det vara perfekt, men det vägsalt som finns i Sverige kräver samma korrosionsskydd som för stål om man ska känna sig säker.

#3 • Uppdaterat: 2018-11-17 11:39
Klarsynt

@saabnisse

Är det så? Alltså, jag säger inte emot dig utan bara undrar. Får saltets påverkan på aluminium samma effekt som på stål, att det blir stora hål? Så en motorhuv av aluminium kan "rosta" och få hål?

.

#4 • Uppdaterat: 2018-11-17 16:18
saabnisse

Klarsynt
Ja men det är knappast troligt, däremot det som sitter i saltsprutet, hjulupphäng och länkar osv.
Aluminium är en väldigt oädel metall, men aluminiumoxiden däremot är motståndskraftig.

#5 • Uppdaterat: 2018-11-17 22:09
Klarsynt

@ saabnisse

OK. Så aluminium är, ur rostsynpunkt, ett bättre material än "stålplåt" då?

.

#6 • Uppdaterat: 2018-11-17 22:17
saabnisse

Inte generellt, beror på miljön, det kräver ofta ett katodiskt skydd i form av en offeranod för att vara optimalt.

#7 • Uppdaterat: 2018-11-18 10:38
Klarsynt

@ saabnisse

Som på båtar :)

#8 • Uppdaterat: 2018-11-18 10:46
saabnisse

Klarsynt, bra exempel och det finns ju på de flesta bilar med stål i karossen i och med förzinkningen och det borde finnas på de aluminiumdetaljer under bilen som utsätts för saltsprut!

#9 • Uppdaterat: 2024-05-13 23:49
Gäst (ej verifierad)

Det var verkligen ett obefintligt slitskydd på undersidan!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.