Underredet täcks av filtsköldar som drar åt sig fukt, slitskyddet under dem är obefintligt. Behandling i hålrum saknas, liksom främre stänklappar. Vid vindrutestolparna finns fuktsugande tätningskuddar. Bra bakre skärmkanter men blästringsrisk vid bakdörrarnas nedre, främre hörn.
Rostskyddsgaranti: 8 år.
Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB
Testinformation
Betyg
Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.
Material: Upphängningar av aluminium och karossdelar av aluminium eller plast ger plus i kanten. Så länge materialet enbart består av stål finns alltid rostrisk. Aluminium kan vid galvanisk korrosion ge så kallad vitrost.
Design: Konstruktioner med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar desto bättre. Stänkskydd för att förhindra blästring är också en del i bedömningen.
Rostskyddsmedel: Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrum och skarvar ses som en bra gardering.
Tätning: Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.
Instängd fukt: Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.
Prisnivå: Rostskyddsbetygen sätts i relation till den pris- och storleksklass som granskad bil tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisnivå som bilen har.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Bra där med allt aluminium.. tråkigt med resten. Men då grunden är så bra så finns det ju onekligen stor potential för förbättring :)
.
Nu är ju inte aluminiumlegeringar speciellt mycket bättre än stål när det utsätts för saltlösningar.
I många länder utan saltade vägar kan det vara perfekt, men det vägsalt som finns i Sverige kräver samma korrosionsskydd som för stål om man ska känna sig säker.
@saabnisse
Är det så? Alltså, jag säger inte emot dig utan bara undrar. Får saltets påverkan på aluminium samma effekt som på stål, att det blir stora hål? Så en motorhuv av aluminium kan "rosta" och få hål?
.
Klarsynt
Ja men det är knappast troligt, däremot det som sitter i saltsprutet, hjulupphäng och länkar osv.
Aluminium är en väldigt oädel metall, men aluminiumoxiden däremot är motståndskraftig.
@ saabnisse
OK. Så aluminium är, ur rostsynpunkt, ett bättre material än "stålplåt" då?
.
Inte generellt, beror på miljön, det kräver ofta ett katodiskt skydd i form av en offeranod för att vara optimalt.
@ saabnisse
Som på båtar :)
Klarsynt, bra exempel och det finns ju på de flesta bilar med stål i karossen i och med förzinkningen och det borde finnas på de aluminiumdetaljer under bilen som utsätts för saltsprut!
Det var verkligen ett obefintligt slitskydd på undersidan!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.