Nästa artikel
Rosttest: Alfa Romeo Giulietta (2011)
Rost

Rosttest: Alfa Romeo Giulietta (2011)

Publicerad 25 november 2011 (uppdaterad 28 november 2016)

Hela karossen är tillverkad i förzinkad plåt. Det är bara framkanten av motorhuven, nederkanten av bakluckan och dörrarna som har tätade plåtskarvar via limning. Ingen av dessa delar har rostbehandling inuti.

Bakskärmen har en liten hylla men med plåtskarven längre upptill karossen som gör att den är mindre utsatt. Filtinnerskärmar skyddar bak. Fram har Giulietta en bättre innerskärm av hårdplast. Stänklappar saknas.

Bakvagnens hjälpram är av aluminium. Diagonallänkar och hjulspindlar är också av aluminium. Fram skyddar en plastsköld mot stänk. De flesta skarvar är tätade och skyddade. Under finns ett skapligt slitskydd av PVC. Bränsletank och påfyllningsrör är av plast.

Men snålt limmade skarvar (dörrar och luckor), samt avsaknad av hålrumsbehandling drar ner betyget.

Bilen är besiktad av Rostskydds-Metoder AB.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Testinformation

Modeller i det här testet:

Alfa Romeo Giulietta Distinctive JTDm
Betyg rost: 2 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.