Motorhuv, framskärmar och alla dörrar är tillverkade av aluminium, övriga karossdelar av stålplåt. Tätningslimningen i karossdelarnas skarvar kunde vara bättre. Stora delar av hjulupphängningarna är också av aluminium, liksom hela fjäderbenstornen fram.
Bra skärmkanter bak. Innerskärmar av filtmaterial bak, ovanpå vilka en ljuddämpande men också fuktsamlande ”kudde” anbringats. Innerskärmar av plast/filt fram. Undertill finns stora täckskivor av filtmaterial. Väl utförd tätning av skarvar undertill men inne i balkarna saknas behandling. Dörrtrösklarna täcks av ”plastkjol” som troligen kommer att samla stora mängder smuts.
Rostskyddsgaranti: 12 år
Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB
Testinformation
Betyg
Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.
Materialval. Karossdelar av aluminium och plast ger plus i kanten. Så länge materialet består av stål finns alltid rostrisk.
Konstruktioner. Design med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar, desto bättre.
Rostskyddsmedel. Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrummen ses som en bra gardering.
Tätning. Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.
Instängd fukt. Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.
Prisklass. Rostskyddsbetygen sätts alltid i relation till den storleks- och prisklass som objektet tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisklass som bilen har.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Den kommer att sälja betydligt bättre i salt fria länder..
Ingen riktig Alfa om den inte rostar.
Tycker det finns inget skäl att avstå från köp.
Minns att 156:an var rejält nedsablad rostmässigt, men med facit i hand så rostade de inte mer än andra i från samma tid.
Precis hultarn.
156:an kritiserades ordentligt för rostskyddet i denna tidning, fick en etta eller möjligen en svag tvåa. Hade ett uselt rostskydd enligt dessa "experter" och köp avråddes pga detta.
Verkligheten var dock en annan; 156.an visade sig ha ett hyggligt rostskydd, sämre än vissa konkurrenter men bättre än andra. Har faktiskt aldrig sett en rejält rostad 156, alltså fel av "experterna".
Har sagt det förr och säger det igen: Dessa rostbetyg har i efterhand i många fall visat sig vara helt felaktiga och därför har de i mina ögon noll trovärdighet. Dessutom så kan man ju ifrågasätta objektiviteten när en enskild näringsidkare i detta fall ska bedöma bilarna...
Nja 156:an var inte bra rostmässigt. Den jag ägde och sålde var helt slut i balkar och golv.
Visst, men inte var de sämre än allt annat från den tiden, medelbra enligt vad jag snappat upp. Klart att enskilda exemplar angripits illa men såna kan man hitta av många fler märken.Även märken som i detta test fått bättre betyg.
Den bilen rullar fortfarande som rostexperten dömde ut! Det dom hade hittat var rost efter montage av dragkok inget annat.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.