Nästa artikel
Rosttest: Alfa Romeo 156 2,0 T-Spark (1998)
Rost

Rosttest: Alfa Romeo 156 2,0 T-Spark (1998)

Publicerad 22 september 1998 (uppdaterad 28 november 2016)

Karossen är helgalvaniserad till över 80 procent och importören lämnar åtta års garanti mot genomrostning Men invändig vaxbehandling i hålrummen saknas. År 2000 sågades delar av karossen på vår testbil (från 1998) isär i Italien och analyserades av Svenska Korrosionsinstitutet.

Rost konstaterades. Trots Alfas garantier om ett effektivt rostskydd ställer sig Vi Bilägares rostskyddsexpert Thomas Widström tveksam till metoden att utelämna vaxbehandlingen. Angreppet på huvudbalken, analyserat av Korrosionsinstitutet, stärker hans uppfattning

– Vaxet tränger in i alla skrymslen och vrår. Grundfärgen täcker sällan alla skarvar perfekt. Och när salt och fukt letar sig fram mot plåten är det bara en tidsfråga innan galvaniseringen sakta men säkert äts upp.

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Rostskyddsgaranti: 8 år.

Testinformation

Betyg rost: 2 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.