Bilen är besiktad av Rostskydds-Metoder AB.
Hela bilen är skyddad genom galvanisering. Tjockleken på skiktet är okänt men varierar troligen mellan 2 och 10 my (1 my = 1 tusendels mm). Avsaknad av lister på sidorna är bra ur rostsynpunkt. Såväl baklucka som motorhuv är helt obehandlade. Innerskärm fram av plåt. Bak i ett filtmaterial som enligt Alfa inte tar upp fukt men som efter några år är dyngsura hävdar Thomas Widström, Vi Bilägares rostskyddsexpert.
Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.
Hela bilen är skyddad genom galvanisering. Tjockleken på skiktet är okänt men varierar troligen mellan 2 och 10 my (1 my = 1 tusendels mm). Avsaknad av lister på sidorna är bra ur rostsynpunkt. Såväl baklucka som motorhuv är helt obehandlade. Innerskärm fram av plåt. Bak i ett filtmaterial som enligt Alfa inte tar upp fukt men som efter några år är dyngsura hävdar Thomas Widström, Vi Bilägares rostskyddsexpert.
Skärmkanterna bak är gjorda på det konventionella sättet med en hylla som samlar smuts och fukt - en riktig rostfälla. 147 saknar skarven i sparklådan. Dörrarna är limmade endast i nederkant. Det finns inget rostskydd i dörrarna. Balkarna är också utan rostskydd. När vi tog loss en av pluggarna droppade fukt ut. Det bildas ett slutet rum där kondens orsakar problem med tiden. Undersidan har en tunn plastfilm som slitskydd i ytterkanterna. Det är den enda sprutning som skett. Plasttank ger också ett plus. Inne i den bakre balken vid infästningen av bakvagnen finns redan tendens till rostangrepp.
Rostskyddsgaranti: 8 år.
Testinformation
Betyg
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.