Nästa artikel
Rosttest: Alfa Romeo 147 (2001)
Rost

Rosttest: Alfa Romeo 147 (2001)

Publicerad 22 september 2001 (uppdaterad 28 november 2016)

Bilen är besiktad av Rostskydds-Metoder AB.

Hela bilen är skyddad genom galvanisering. Tjockleken på skiktet är okänt men varierar troligen mellan 2 och 10 my (1 my = 1 tusendels mm). Avsaknad av lister på sidorna är bra ur rostsynpunkt. Såväl baklucka som motorhuv är helt obehandlade. Innerskärm fram av plåt. Bak i ett filtmaterial som enligt Alfa inte tar upp fukt men som efter några år är dyngsura hävdar Thomas Widström, Vi Bilägares rostskyddsexpert.

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Hela bilen är skyddad genom galvanisering. Tjockleken på skiktet är okänt men varierar troligen mellan 2 och 10 my (1 my = 1 tusendels mm). Avsaknad av lister på sidorna är bra ur rostsynpunkt. Såväl baklucka som motorhuv är helt obehandlade. Innerskärm fram av plåt. Bak i ett filtmaterial som enligt Alfa inte tar upp fukt men som efter några år är dyngsura hävdar Thomas Widström, Vi Bilägares rostskyddsexpert.

Skärmkanterna bak är gjorda på det konventionella sättet med en hylla som samlar smuts och fukt - en riktig rostfälla. 147 saknar skarven i sparklådan. Dörrarna är limmade endast i nederkant. Det finns inget rostskydd i dörrarna. Balkarna är också utan rostskydd. När vi tog loss en av pluggarna droppade fukt ut. Det bildas ett slutet rum där kondens orsakar problem med tiden. Undersidan har en tunn plastfilm som slitskydd i ytterkanterna. Det är den enda sprutning som skett. Plasttank ger också ett plus. Inne i den bakre balken vid infästningen av bakvagnen finns redan tendens till rostangrepp.

Rostskyddsgaranti: 8 år.

Testinformation

Betyg rost: 2 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.