Accord Tourer slår an på de flesta och kan nog rulla in i bilsocieteten, även om priset är medelklass.
Han hjälpte oss att flytta testbilar under fotograferingen på Sommarro Golfbana utanför Karlstad. Färden gick tvärs över den stora parkeringen, in på en liten väg längs med golfcentrets huvudbyggnad och till bakgården. Sen stod han en stund och lät blicken svepa över karossen. Han verkade belåten.
- Det här var en trevlig bil! En sån ska jag nog ha.
En kort åktur räcker för att nya Honda Accord Tourer ska övertyga. Att det är en bil som höjer sig över mängden får vi flera bevis på under testets gång.
Sent en kväll klev en erfaren biltestare in som passagerare. Det var mörkt så han såg inte mycket av kupén. Efter några kilometer utbrast han:
- Så solid och välbyggd den här bilen verkar vara. Den känns inte japansk på något vis!
En tillfällig testförare tog ett extra varv i en stor rondell:
- Bara för att bilen är så kul att köra, urskuldade han sig.
- Det är en väldigt vacker bil! ropade en åskådare som från vägkanten intresserat såg på när vi åkte fram och tillbaka framför fotograf Ã-yvind Lunds kamera.
Lyckad och prisbelönt
Jo, Accord Tourer har lyckade linjer. Den fick nyligen designpriset Red Dot. Utmärkelsen brukar kallas formgivarnas Nobelpris och delas ut av Design Zentrum Nordrhein Westfalen. Ett tyskt designpris får nog ses som en enastående framgång för en japansk kombi.
Audi A4 Avant är också en snygg bil, även om den inte prisbelönats. Den dök upp i våras, några månader efter sedanmodellen och med ett prispåslag på 12 900 kr. Även Accord kom först som traditionell sedan och den är 10 000 kr billigare än Tourern. Men trots högre pris lär kombiversionerna bli mest populära hos svenska köpare. Vi är ju en gång för alla ett folk som älskar att släpa omkring på prylar.
Varken Audi A4 eller Honda Accord gör emellertid anspråk på att vara några storlastare. Båda ingår i kategorin "sportkombi" och i konceptet prioriteras snitsig design framför lastförmåga. Sluttande bakdelar är inte är så effektiva ur lastsynpunkt. Audi sväljer mest i liter medan Honda rymmer bredare gods - åtminstone fram till de kraftiga hjulhusen. De ser lite gammalmodiga ut och minskar utrymmets bredd avsevärt.
Audi har byggt raka väggar i lastutrymmet och det är elegantare.
Lyxkänsla
Jämfört med förra Tourern är den nya, åttonde generationen, ett stort lyft på de flesta sätt. Gamla modellen påminde om en tub - lång och låg. Storleksmässigt skiljer det emellertid inte så mycket mellan generationerna. Längd och höjd är ungefär desamma, men nya Accord är åtta centimeter bredare och har helt andra proportioner.
Som lastbil har den däremot blivit sämre. Utrymmet har minskat med över 200 liter, men baksätet har vunnit. Där kan vuxna av ansenlig längd och vikt åka som passagerare i många timmar - fast den hårda sittdynan ger lite träsmak.
Audi har gjort nya A4 Avant betydligt större än den gamla. Längden har ökat med över en decimeter, bredden med sex centimeter. Dessutom har hjulaxlarna dragits isär hela 17 centimeter - vilket gjorts möjligt genom att komponenter flyttats om i motorrummet.
Utrymmena i kupén har ökat ordentligt och det går in 50 liter mer bagage.
Trots att det finns plats för ganska långa ben baktill i Audi A4 är det dock inget vidare trivsamt att vistas där. Sittdynan är låg och platt och sikten inte på långa vägar så bra som i Honda Accords betydligt högre säte
Lite bättre kvalitet
Lastutrymmet må vara mindre och mer svårlastat i Honda, men det är snyggt inklätt och mattan har noga vikts och fästs runt alla kanter. Den verkar vara av lite bättre kvalitet än i den tyska bilen - det är i alla fall lättare att dammsuga bort skräp i Hondan.
Även inne i kupén verkar Honda Accord hålla tysk klass. Små detaljer skapar lyxkänsla. Locken på exempelvis askkopp och mugghållare är fjäderbelastade och öppnas långsamt med en lätt fingertoppstryckning. I mörker lyser ett lugnt, blått sken ned över mittkonsolen. Byggkvaliteten tål att fingranskas, precis som hos Audi.
Framstolar i långfärdsklass
Framstolarna håller långfärdsklass i båda bilarna, men komforten på passagerarsidan är klart bättre i Honda. Testet kördes under sommarens värsta värmebölja och då var det kyligt att sitta i Audis högerstol. Klimatanläggningen är ganska flåsig och jobbar hårt med att hålla inställd temperatur. Ur utsläppet på högersidan stormar ishavsluft, rakt på passagerarens högersida. Luftströmmen går inte att vinkla bort och de flesta passagerare tvingades till slut stänga av luften för att slippa obehaget.
Hondas klimatanläggning arbetar betydligt mer diskret och dragfritt.
Luftutsläppet på vänster sida i Audi A4 har en annan vinkel och föraren störs inte av något drag. Bakom ratten är det bara trevligt och det beror inte minst på Audis härliga, lilla direktinsprutade turbomotor. Den är ihopkopplad med en sexväxlad låda. Växelspaken är trevligt precis att hantera. Men egentligen behöver föraren inte växla särskilt ofta, för trots att motorn bara är på 1,8 liter ger den 160 hk och har en enastående dragkraft.
Jobbar med full kraft
Bästa vridmomentet utvecklas redan vid 1 500 varv/min och där pendlar varvräknarnålen ungefär vid 70 km/tim på sexan. Det betyder, att motorn jobbar med full kraft och det känns när föraren trampar på gasen. Gensvaret kommer tvärt och det gör förstås bilen rolig att köra. Motorn arbetar påtagligt lätt och ger A4 Avant den sportiga karaktär som bilens utseende utlovar.
Hondas minsta motor är inte lika inspirerande. Trots avancerad teknik med variabla ventiltider och lyfthöjder är det en ganska slö maskin - åtminstone i jämförelse med den alerta tyska snurran.
Vid lägre varvtal tvekar motorn
Karaktären på den japanska motorn är annorlunda. Den påminner mer om en sportmotor som måste stressas för att ge sitt bästa. Högsta vridmomentet kommer först vid
4 100 varv/min och vid lägre varvtal känns motorn tvekande. Den har svårt att orka med bilen och trots att Accord Tourer är något hundratal kilo lättare än A4 Avant verkar den mycket tyngre ute på vägen.
Vår testbil hade automatlåda och den tvingades ofta växla ned för att bilen skulle kunna hålla farten uppe även i beskedliga uppförslut som på motorvägen mellan Södertälje och Stockholm!
Som tur är arbetar den femväxlade automaten väldigt mjukt och växlingarna märks mest på att varvräknarnålen tar små skutt.
Sex växlar
Den manuella lådan till Accord har, liksom hos Audi A4, sex växlar. Den lär nog komma till flitigare bruk än i den tyska bilen. Automat är nog att föredra, men den finns inte till billigaste versionen Comfort. För att slippa växla måste Hondaköparen välja version Elegance som kostar 31 000 kr mer (fast som då har en del merutrustning som farthållare, regnsensor, elhissar och 17-tumshjul).
En större motor vore nog också att föredra. Accord går att köpa med en 2,4-liters fyra med 201 hk. Den matchar säkert bilens spänstiga köregenskaper bättre. Men den finns bara i välutrustade versioner och kostar från 299 900 kr.
Jämför vi äpplen och päron? Frågan uppstod direkt när vi började undersöka de båda testbilarna. Accord Tourer var överdådigt utrustad: skinnklädsel, automatlåda, elektriskt öppningsbar baklucka, navigeringsutrustning, röststyrd telefon, farthållare, parkeringssensorer, backkamera, glastaklucka, xenonljus...
9 000 kr billigare
Priset för denna lyxvagn låg på 314 900 kronor, hela 83 000 kr över grundnivån.
Audi A4 Avant föreföll i jämförelse befinna sig i ett tämligen påvert skick. En närmare titt avslöjade emellertid att bilen innhöll en hel del extra fast det inte märktes så mycket: hastighetsberoende servo, elinställbar förarstol med elektriskt svankstöd, multifuktionsratt... allt som allt prylar för 50 000 kr. När allt hade slagits ihop gnuggade vi oss nästan i ögonen.
Honda Accord Tourer var ändå 9 000 kronor billigare än sin tyska rival! En Audi A4 med Hondas omfattande utrustning hade kostat runt 400 000 kr. Audi vet hur man tar betalt.
Har lärt sig
En bil som gör anspråk på att vara premium måste kunna erbjuda mer än bara sedvanliga lyxprylar. Det har Honda lärt sig. Till Accord har utvecklats en hel del avancerad teknik. Den kan exempelvis förses med såväl ACC som CMBS och LKAS.
ACC står för Active Cruise Control, vilket är en farthållare som via en radar övervakar att ett inställt avstånd till framförvarande bil inte minskar, även om den bromsar in. Blir det oväntat tvärstopp i trafiken kan CMBS träda in. Collision Mitigation Braking System varnar med både ljud- och ljussignaler och reagerar inte föraren så dras bältena åt, samtidigt som bilen bromsar sig själv för att mildra en kollision.
LKAS - Lane Keeping Assist System - fungerar med hjälp av en kamera som ser till att bilen håller sig inom vägens vita linjer. Om den börjar gira iväg utan att föraren först slagit på blinkersen, tar systemet över ratten och styr tillbaka i rätt spår under ett intensivt varningspipande.
Bilen kan faktiskt styra sig själv, även på krokig väg. Men bara under tio sekunder. Sen kopplas systemet ifrån. Sensorer känner om föraren håller i ratten och det går inte att släppa taget och lämna över körningen åt bilen.
Säkerhetspaketet kostar 26 000 kr. Dessvärre går det bara att få i den mest exklusiva versionen med 2,4-litersmotor (för 358 900 kr), vilket förstås är en miss.
Billigare hos Honda
Honda Accord Tourer går bara att köpa i färdiga versioner och i tre utrustningsgrader. Det ger naturligtvis köparna färre valmöjligheter än hos den tyska konkurrenten. Hos Audi går det att plocka fritt från den digra utrustningslistan. Där finns åtskilligt med både lyx och teknik för den som har råd; bland annat farthållare med avståndsvakt och filhållningskamera.
Att köpa bil blir billigare hos Honda. Men sen då? Hur mycket bilarna kostar att hålla igång kan vara knepigt att räkna ut.
På papperet verkar Audiägarna ha en fördel. A4 ska servas bara var 3 000:e mil eller vartannat år. Det låter ju bra. Men... I motorn sitter sensorer som registrerar hur bilen körs. Om de anser att oljan börjar bli dålig uppmanas ägaren att åka till verkstad för mellanservice. Varje oljebyte kostar 2 265 kronor!
Honda Accord kan klara sig upp till 2 000 mil eller ett år mellan servicetillfällena. Den håller också själv reda på när det är dags för översyn och berättar dessutom för verkstaden vad som behöver göras. Beroende på bilens behov kan verkstadsräkningen sluta på olika summor. Men Honda tar under alla omständigheter mindre betalt än Audi för servicen. Se uppgifterna på sid 40.
Audi A4 har en erkänd status och kvalitet som både syns och känns. Honda Accord Tourer 2,0 lever inte i alla stycken upp till den tyska standarden. Rostskyddet lämnar exempelvis en del över att önska. Men den hör definitivt hemma i premiumklassen - även om priset säger något annat.
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Att Audi skulle vara premium är en myt som många gått på, bla min arbetsgivare. Av premium förväntar jag mig en tyst och bekväm bil, säten man kan sitta i under mer än 30 min utan att börja längta efter en paus, en bil som helt enkelt har mer praktiska och nyttiga finesser än motsvarande bil för ett mycket lägre pris, en bil som inte står på verkstad med ständiga elektronikfel. Detta har inte Audi, och jag har ingen aning i dagsläget vad det är som skulle göra Audi premium. Någon ny Audi kommer jag att vägra, den saken är klar. Hörde talas på annat håll om att nya Skoda Superb skulle vara väldigt tyst och bekväm. Är dne bilen aktuell för riktig provkörning även hos Vi Bilägare?
Vi har stortest på Skoda Superb i Vi Bilägare inom kort.
Jag har provkört Hondan också, i stor håller jag med men den kändes lite spårkänslig varför mitt val föll på nya mazda 6 som jag nu beställt, annars tycker jag bilarna är ganska lika. hade det inte varigt för spårningen så hade jag fått svårt att välja.
Har provkört nya Honda Accord tourer diesel Executive. Kan bara hålla med Vibilägare, denna bil är nu min favorit i mellanklass kombi. Bilen gick otroligt fint med dieselmotorn.
Kunde varit något rymligare både i baksäte och bagage, men helt klart en mycket kompetent vagn som tillhör premium segmentet något som varken Saab eller Volvo når upp till fast man så gärna vill.
Mycket fin inrednings kvalitet på Hondan, plasten känns dyr och påkostad. Även designen invändigt är på topp. Sedan utvändigt är den bland de snyggaste i hård konkurrens med Mazda 6, vem sa att europeiska bilar leder utvecklingen.....? Titta öster ut !
Ville bara tillägga att Honda Accord med diesel och automatlåda kommer i Januari för den som undrar.
Synpunkterna om Audis höga kvalitet är subjektiva, objektivt sett har Honda troligen högst kvalitet och driftsäkerhet.
Historiskt sett har Honda grymt hög kvalitet och tyska premiumbilar är överreklamerade.
Frågan är hur bra rostskyddet är för en japansk bil.
Dessutom slår volvo de flesta bilar vad gäller mjuka, sköäna säten samt ljudnivån i bilen.
Har testat volvo v50 v70 bmw mazda 6 och tror det om ni vill honda accorden slår dom andra med hästlängder. Mazda 6 körde jag i en halvtimme sen ville min rygg inte vara med längre bmw och volvon var kantiga och ryckiga att köra, gillar bmwns ljud men det är också det enda med den bilen. Honda accorden var den klart skönaste bilen att köra. Sorry volvo mazda och bmw, jag beställde mig en honda accord tourer
Skaffade en accord av förra modellen med diesel i tourerutförande (2007). Excellent bil med otroligt bra dieselmotor, snål snabb och bekväm i långa färder med bilen. Dessutom när bilen har servats på det ställe jag köpt bilen, Autopunkten, Enskede så är man väldigt noga med kundnöjdheten. Servicepriser ligger generellt mycket lägre än Volvo och det skrattretande billigt att serva Honda och dessutom äga en mycket bra bil som inte strular. Så japaner kan bygga bra bilar, europer kan det delvis men då kostar de så mycket mer istället!!!
Kör en 2.0 Honda Accord Tourer Executive automat! Jag älskar bilen! Kör på 0,64 motorvägskörning, pendlar 15 mil om dagen! Njuter i denna bil!!!! Verkligen att rekommendera, varenda krona är värd i denna bil! Väntar med på dieseln och automat ... tror jag ska ha en sån sen ;)
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.