Under sitt fräckt formgivna skal är nya Citroën C3 Picasso laddad med nyttiga familjegenskaper. Renault Grand Modus är bekvämare och rivigare att ratta. Vem vinner?
Behöver en tvåbarnsfamilj verkligen släpa på mer plåt än så här?
Det är en fundering som ständigt dyker upp under testduellen mellan nya Citroën C3 Picasso och Renault Grand Modus. Båda bilarna är små på jorden, men så stora invändigt att man nästan frestas att ta till den gamla slitna damsko-liknelsen...
Trots en längd på bara drygt fyra meter sväljer de franska högbyggena gods och passagerare så det står härliga till. Utrymmena inuti bilarna är i stort sett likvärdiga med en numret större, och betydligt dyrare, konventionell kombi.
Men det är inte bara packningsgraden som imponerar. C3 Picasso och Grand Modus är också fyllda med finurlig flexibilitet och smarta lastlösningar som ytterligare ökar den praktiska användbarheten.
I testlagets ögon har båda potential att fungera som enda bil för familjer som är beredda att tänka det minsta minimalistiskt. Det som förloras jämfört med en traditionell mellanklasskombi är ett visst mått av åkkomfort, prestanda och krocksäkerhet.
Hör till de säkrare
Men både C3 Picasso och Grand Modus hör till de säkrare bilarna i sin storleksklass och dessutom väger de tillräckligt mycket för att inte vara givna förlorare vid en eventuell frontalkrasch. Så alltför orolig över krocksäkerheten behöver man nog inte vara, även om
pisksnärtsskyddet i Citroën lämnar en del övrigt att önska.
Fördelen med biltypen är, förutom stora utrymmen till vettigt pris, smidigheten i stadstrafik och vid parkeringsmanövrar. Dessutom sparas en och annan krona på bränsle- och övriga driftsutgifter. Milkostnaden ligger, enligt vår kalkyl, klart under 30 kronor för båda bilarna.
Den hyfsat låga bensinförbrukningen är gynnsam också för miljön, även om varken Picasso eller Grand Modus kommer ned i de riktigt låga koldioxidutsläppen. De har en bra bit kvar till miljöbilsgränsen 120 g/km. Renault kommer närmast med 140 g/km.
Uppskattande blickar
C3 Picasso är ny på marknaden och Citroëns karosskulptörer har lagt ned mycket krut på att ge den i grunden lådformade bilen ett attraktivt och spännande utseende. Designen går under beteckningen SpaceBox, rymdlådan, och formerna tycks gå hem hos publiken. Åtminstone att döma av alla uppskattande blickar och kommentarer Cittran fick under vår testperiod. Långtifrån vacker, men fräck och personlig var det vanligaste omdömet.
Grand Modus rönte inte alls samma uppmärksamhet och det är inte så konstigt. Modellen är känd sedan gammalt och började säljas redan 2005. Men då fanns bara den vanliga, korta Modus-varianten och det är en bil som aldrig nådde någon framgång bland de svenska köparna. Tvärtom, den sålde så dåligt att den småningom helt försvann från landets bilhallar.
Generösare utrymmen
Men i mitten av förra året lanserades den 16 centimeter förlängda Grand Modus med betydligt generösare utrymmen. I det läget bestämde sig Renault i Sverige för att ge modellen en ny chans och det blev comeback för Modus, men bara i den långa versionen.
I jämförelse med Grand Modus ser C3 Picasso både fräckare och spänstigare ut, men skenet bedrar. Cittran är inte alls lika underhållande att ratta som att titta på och när det handlar om körglädje är Modus klar testvinnare.
Renaulten är kvickare i styrreaktionerna, har ett spänstigare chassi, en bättre växellåda och en rappare motor. Den lilla 1,2-litersturbon (cylindervolymen är i själva verket bara 1 149 cm3) är överraskande kraftfull och i kombination med en fin gasrespons gör det att Grand Modus känns pigg och vaken i de flesta situationer. Största nackdelen är att motorn, på känt turbomanér, gärna vill ha betydligt mer bensin i verkligheten än när den körs i bränsledeklarationens testcykel.
Positiva saker
Det har också hänt positiva saker med Modus styrning, som i modellens barndom var lindrigt sagt diffus i känslan. Numera är den betydligt mer precis och förmedlar också en vägkontakt värd namnet. Uppenbarligen har en omprogrammering gjorts av mjukvaran till den elmekaniska servon och det har gjort susen för köregenskaperna.
På testslingans mer utmanande partier är det ingen tvekan om vilken bil som trivs bäst. Modus tar täten direkt och släpper sedan aldrig den positionen. Cittran har ingen chans att hänga med i de vindlande böjarna, utan blir ganska rejält distanserad.
Trög Picasso
Picasso-motorn känns trög i gensvaret, understyrningen är markant när bilen pressas och växellådan är oinspirerat långslagig. Men det är förstås ingen racer det handlar om. Så det må vara hänt, om än lite trist.
Däremot finns inget att anmärka på när det gäller Picassos körsäkerhet. Bland annat visar sig bilen på styva linan när den provoceras i älgtestet, som klaras med glans. Cittran rullar både snabbare och stadigare än Grand Modus mellan konerna. Renaulten visar tydliga tendenser att slänga ut med baken och det är tur att bilen numera har antisladdsystem som standard. Det behövs i högsta grad.
Interiören i Grand Modus är mer lovligt plastig. Den digitala instrumentgruppen sitter mitt på instrumentbrädan, vilket gör att förarna måste snegla till höger för att se hastigheten. Det gör att föraren måste snegla lätt till höger för att se hastigheten.
Vi Bilägare tycker:
Nya Citroën C3 Picasso har sina brister och vinner långtifrån alla ronder mot Renault Grand Modus. Men när det handlar om flexibilitet, utrymmen och praktisk användbarhet är Picasso överlägsen sin franska konkurrent. Dessutom är alla nyttigheter förpackade i ett ovanligt aptitligt skal.
Det gör Cittran till segrare i vår testduell.
Detta är en förkortad version av Mikael Szhultzs test av Citroën C3 Picasso och Renault Grand Modus. Hela artikeln finns i Vi Bilägare nummer 9.
Det är en fundering som ständigt dyker upp under testduellen mellan nya Citroën C3 Picasso och Renault Grand Modus. Båda bilarna är små på jorden, men så stora invändigt att man nästan frestas att ta till den gamla slitna damsko-liknelsen...
Trots en längd på bara drygt fyra meter sväljer de franska högbyggena gods och passagerare så det står härliga till. Utrymmena inuti bilarna är i stort sett likvärdiga med en numret större, och betydligt dyrare, konventionell kombi.
Men det är inte bara packningsgraden som imponerar. C3 Picasso och Grand Modus är också fyllda med finurlig flexibilitet och smarta lastlösningar som ytterligare ökar den praktiska användbarheten.
I testlagets ögon har båda potential att fungera som enda bil för familjer som är beredda att tänka det minsta minimalistiskt. Det som förloras jämfört med en traditionell mellanklasskombi är ett visst mått av åkkomfort, prestanda och krocksäkerhet.
Hör till de säkrare
Men både C3 Picasso och Grand Modus hör till de säkrare bilarna i sin storleksklass och dessutom väger de tillräckligt mycket för att inte vara givna förlorare vid en eventuell frontalkrasch. Så alltför orolig över krocksäkerheten behöver man nog inte vara, även om
pisksnärtsskyddet i Citroën lämnar en del övrigt att önska.
Fördelen med biltypen är, förutom stora utrymmen till vettigt pris, smidigheten i stadstrafik och vid parkeringsmanövrar. Dessutom sparas en och annan krona på bränsle- och övriga driftsutgifter. Milkostnaden ligger, enligt vår kalkyl, klart under 30 kronor för båda bilarna.
Den hyfsat låga bensinförbrukningen är gynnsam också för miljön, även om varken Picasso eller Grand Modus kommer ned i de riktigt låga koldioxidutsläppen. De har en bra bit kvar till miljöbilsgränsen 120 g/km. Renault kommer närmast med 140 g/km.
Uppskattande blickar
C3 Picasso är ny på marknaden och Citroëns karosskulptörer har lagt ned mycket krut på att ge den i grunden lådformade bilen ett attraktivt och spännande utseende. Designen går under beteckningen SpaceBox, rymdlådan, och formerna tycks gå hem hos publiken. Åtminstone att döma av alla uppskattande blickar och kommentarer Cittran fick under vår testperiod. Långtifrån vacker, men fräck och personlig var det vanligaste omdömet.
Grand Modus rönte inte alls samma uppmärksamhet och det är inte så konstigt. Modellen är känd sedan gammalt och började säljas redan 2005. Men då fanns bara den vanliga, korta Modus-varianten och det är en bil som aldrig nådde någon framgång bland de svenska köparna. Tvärtom, den sålde så dåligt att den småningom helt försvann från landets bilhallar.
Generösare utrymmen
Men i mitten av förra året lanserades den 16 centimeter förlängda Grand Modus med betydligt generösare utrymmen. I det läget bestämde sig Renault i Sverige för att ge modellen en ny chans och det blev comeback för Modus, men bara i den långa versionen.
I jämförelse med Grand Modus ser C3 Picasso både fräckare och spänstigare ut, men skenet bedrar. Cittran är inte alls lika underhållande att ratta som att titta på och när det handlar om körglädje är Modus klar testvinnare.
Renaulten är kvickare i styrreaktionerna, har ett spänstigare chassi, en bättre växellåda och en rappare motor. Den lilla 1,2-litersturbon (cylindervolymen är i själva verket bara 1 149 cm3) är överraskande kraftfull och i kombination med en fin gasrespons gör det att Grand Modus känns pigg och vaken i de flesta situationer. Största nackdelen är att motorn, på känt turbomanér, gärna vill ha betydligt mer bensin i verkligheten än när den körs i bränsledeklarationens testcykel.
Positiva saker
Det har också hänt positiva saker med Modus styrning, som i modellens barndom var lindrigt sagt diffus i känslan. Numera är den betydligt mer precis och förmedlar också en vägkontakt värd namnet. Uppenbarligen har en omprogrammering gjorts av mjukvaran till den elmekaniska servon och det har gjort susen för köregenskaperna.
På testslingans mer utmanande partier är det ingen tvekan om vilken bil som trivs bäst. Modus tar täten direkt och släpper sedan aldrig den positionen. Cittran har ingen chans att hänga med i de vindlande böjarna, utan blir ganska rejält distanserad.
Trög Picasso
Picasso-motorn känns trög i gensvaret, understyrningen är markant när bilen pressas och växellådan är oinspirerat långslagig. Men det är förstås ingen racer det handlar om. Så det må vara hänt, om än lite trist.
Däremot finns inget att anmärka på när det gäller Picassos körsäkerhet. Bland annat visar sig bilen på styva linan när den provoceras i älgtestet, som klaras med glans. Cittran rullar både snabbare och stadigare än Grand Modus mellan konerna. Renaulten visar tydliga tendenser att slänga ut med baken och det är tur att bilen numera har antisladdsystem som standard. Det behövs i högsta grad.
Interiören i Grand Modus är mer lovligt plastig. Den digitala instrumentgruppen sitter mitt på instrumentbrädan, vilket gör att förarna måste snegla till höger för att se hastigheten. Det gör att föraren måste snegla lätt till höger för att se hastigheten.
Vi Bilägare tycker:
Nya Citroën C3 Picasso har sina brister och vinner långtifrån alla ronder mot Renault Grand Modus. Men när det handlar om flexibilitet, utrymmen och praktisk användbarhet är Picasso överlägsen sin franska konkurrent. Dessutom är alla nyttigheter förpackade i ett ovanligt aptitligt skal.
Det gör Cittran till segrare i vår testduell.
Detta är en förkortad version av Mikael Szhultzs test av Citroën C3 Picasso och Renault Grand Modus. Hela artikeln finns i Vi Bilägare nummer 9.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Hej varför testar ni inte c3 picasso automat det skulle vara roligt att höra hur den fungerar och det är ju en nyare bil 2009-2012 har det nog hänt en del skulle jag tro 6växlad måste ju vara bra tror jag om man ser på hur mycket bränsle den drar med automat för det finns väl inga tester på det.
Hej tack för det svaret har själv provkört den och blev jättenöjd och den var tyst och fin på vägen och 16 tum hjulen rullar lätt så den går nog att få ner bränsleförbrukningen på.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.