Ett par timmars provkörning med en hemlig, kamouflerad prototyp är tillräckligt för att bli övertygad. Nya Opel Astra kommer nog att bli en stjärna.
Det var med visst hyssh-hyssh som vi togs emot vid Opels huvudkontor i
Rüsselsheim en åskblå kväll i juni. Jag och en kollega var där för att
förevisas nya Astra som inte presenteras offentligt förrän vid
bilsalongen i Frankfurt i september.
Biltillverkarna gör så
ibland för att liksom känna hur vinden blåser runt en ny modell - om
motorjournalisterna gillar den eller ej. Och kanske få lite tid att
rätta till det som inte pressen tycker är så bra.
Men Opelfolket behöver nog inte oroa sig. Det är lätt att gilla nya Astra!
Inne i designcentrets allra hemligaste drog chefsingenjör Thomas Kiefer bort täckelset. Det var en snygg bil som blottades.
I
fjol höst kom Insignia, den första bilen med Opels nya designstil som
är betydligt spänstigare och sportigare än tidigare. Succén var given.
Insignia blev Årets Bil 2009 och har på ett halvår köpts av cirka 130
000 europeer. Det är nästan lika många köpare som Opel hade räknat med
att hitta under hela 2009.
Mera passion
Nu hoppas
Opel göra om tricket. Det är inte omöjligt. Gamla Astra (som kom 2003)
ser hopplöst bedagad och slätstruken ut bredvid nya bilens skarpt
utmejslade och strömlinjeformade kaross.
- Vi har försökt tillföra Astra en massa passion, sa Thomas Kiefer.
Och
en massa centimetrar, kunde han tillägga. Nya Astra är större överallt
(se tabell i faktarutan). Det märktes när vi provsatt baksätet. Tre
vuxna får plats med axlarna och knäna har långt till framstolarna. Även
om taket ser ut att slutta bakåt räcker höjden gott och väl för
passagerare på över 180 centimeter.
Bredare spårvidd och längre
hjulbas ger i sig en stadig väghållning, men Opels tekniker har också
jobbat hårt med chassit. Bakaxeln ser ut som ett rör som tryckts ihop
till en u-form. Genom att variera axelns diameter och längd och
materialets tjocklek kan chassiteknikerna relativt enkelt och billigt
förändra Astras vägegenskaper.
- Vi har 18 kombinationer, avslöjade Thomas Kiefer.
En
watt-länk fixerar bakaxeln i sidled och gör bakvagnen extra stadig vid
hård kurvtagning. Hur bra arrangemanget fungerar fick vi prova när
trafiken lugnat ned sig framåt kvällen.
Ställbara dämpare
Det
gick fort söderut på Autobahn. Vår Astra hade fartresurser. I fronten
satt värsta maskinen: en 1,6 liters turbomotor med 180 hk. När bilen
börjar säljas sent i höst får köparna tre andra bensinmotorer att välja
mellan. Den minsta är på 1,4 liter och ger 100 hk. Fyra dieslar, 95 -
160 hk, står också på programmet. Vad de olika motorerna förbrukar är
ännu hemligt.
Vi lotsades till en av traktens krokigaste vägar.
Före körde en av Opels testförare och han trissade upp farten med sin
fyrhjulsdrivna Insignia V6. Men det gick att hänga med. Astra kilade
stadigt runt svängarna - men när kurvorna nöp till ville framhjulen
ibland kana lite på den regnvåta asfalten.
Även om
grundchassit är pålitligt, kan Astra också förses med ställbara
stötdädmpare. "Flex Ride" kan varieras mellan mjuk "tour"- och hård
"sport"-dämpning. I det sportiga läget ändras instrumentbelysningen
från vit till argt röd, precis som på Insignia.
Provkörningen
var visserligen bara ett par timmar lång, men övertygande. Nya Astra är
säker att köra och komforten kunde vi inte klaga på. Ljudnivån var låg
- på tyska vägar. Hur väldämpad Astra egentligen är får vi veta först
när bilen rullar ut på svensk grov asfalt.
Ryckig styrning
Bara
på en punkt gav vi de tyska teknikerna kritik. Nya Astra har elektrisk
servostyrning och den var inte så välkalibrerad. Kontakten med
framhjulen var diffus och ibland ryckte det nervöst i ratten, som om
bilen ville dra åt sidan och plötsligt ändrade sig.
Men den
bil vi körde var inte färdig. Inredningen bestod till vissa delar av
blank prototyp-plast och vi fick inte fotografera den. Men Astra blir
lika uppgraderad inuti som utanpå med snygga material och spännande
former och färger, bland annat en smarrigt klarblå instrumentbräda. En
hel del detaljer, bland annat ratt, instrument och knappar, kommer från
Insignia.
I mörker lyser små varma röda lampor runt om i
kupén. Runt växelspakens konsol glöder en ljusramp. Det är både fräckt
och läckert.
Opel har fått till sin nya bil, det är säkert. Att
den blir dyrare än dagens Astra kan man räkna med, men hur mycket är en
fråga som inte besvarades vid första provkörningen.
Rüsselsheim en åskblå kväll i juni. Jag och en kollega var där för att
förevisas nya Astra som inte presenteras offentligt förrän vid
bilsalongen i Frankfurt i september.
Biltillverkarna gör så
ibland för att liksom känna hur vinden blåser runt en ny modell - om
motorjournalisterna gillar den eller ej. Och kanske få lite tid att
rätta till det som inte pressen tycker är så bra.
Men Opelfolket behöver nog inte oroa sig. Det är lätt att gilla nya Astra!
Inne i designcentrets allra hemligaste drog chefsingenjör Thomas Kiefer bort täckelset. Det var en snygg bil som blottades.
I
fjol höst kom Insignia, den första bilen med Opels nya designstil som
är betydligt spänstigare och sportigare än tidigare. Succén var given.
Insignia blev Årets Bil 2009 och har på ett halvår köpts av cirka 130
000 europeer. Det är nästan lika många köpare som Opel hade räknat med
att hitta under hela 2009.
Mera passion
Nu hoppas
Opel göra om tricket. Det är inte omöjligt. Gamla Astra (som kom 2003)
ser hopplöst bedagad och slätstruken ut bredvid nya bilens skarpt
utmejslade och strömlinjeformade kaross.
- Vi har försökt tillföra Astra en massa passion, sa Thomas Kiefer.
Och
en massa centimetrar, kunde han tillägga. Nya Astra är större överallt
(se tabell i faktarutan). Det märktes när vi provsatt baksätet. Tre
vuxna får plats med axlarna och knäna har långt till framstolarna. Även
om taket ser ut att slutta bakåt räcker höjden gott och väl för
passagerare på över 180 centimeter.
Bredare spårvidd och längre
hjulbas ger i sig en stadig väghållning, men Opels tekniker har också
jobbat hårt med chassit. Bakaxeln ser ut som ett rör som tryckts ihop
till en u-form. Genom att variera axelns diameter och längd och
materialets tjocklek kan chassiteknikerna relativt enkelt och billigt
förändra Astras vägegenskaper.
- Vi har 18 kombinationer, avslöjade Thomas Kiefer.
En
watt-länk fixerar bakaxeln i sidled och gör bakvagnen extra stadig vid
hård kurvtagning. Hur bra arrangemanget fungerar fick vi prova när
trafiken lugnat ned sig framåt kvällen.
Ställbara dämpare
Det
gick fort söderut på Autobahn. Vår Astra hade fartresurser. I fronten
satt värsta maskinen: en 1,6 liters turbomotor med 180 hk. När bilen
börjar säljas sent i höst får köparna tre andra bensinmotorer att välja
mellan. Den minsta är på 1,4 liter och ger 100 hk. Fyra dieslar, 95 -
160 hk, står också på programmet. Vad de olika motorerna förbrukar är
ännu hemligt.
Vi lotsades till en av traktens krokigaste vägar.
Före körde en av Opels testförare och han trissade upp farten med sin
fyrhjulsdrivna Insignia V6. Men det gick att hänga med. Astra kilade
stadigt runt svängarna - men när kurvorna nöp till ville framhjulen
ibland kana lite på den regnvåta asfalten.
Även om
grundchassit är pålitligt, kan Astra också förses med ställbara
stötdädmpare. "Flex Ride" kan varieras mellan mjuk "tour"- och hård
"sport"-dämpning. I det sportiga läget ändras instrumentbelysningen
från vit till argt röd, precis som på Insignia.
Provkörningen
var visserligen bara ett par timmar lång, men övertygande. Nya Astra är
säker att köra och komforten kunde vi inte klaga på. Ljudnivån var låg
- på tyska vägar. Hur väldämpad Astra egentligen är får vi veta först
när bilen rullar ut på svensk grov asfalt.
Ryckig styrning
Bara
på en punkt gav vi de tyska teknikerna kritik. Nya Astra har elektrisk
servostyrning och den var inte så välkalibrerad. Kontakten med
framhjulen var diffus och ibland ryckte det nervöst i ratten, som om
bilen ville dra åt sidan och plötsligt ändrade sig.
Men den
bil vi körde var inte färdig. Inredningen bestod till vissa delar av
blank prototyp-plast och vi fick inte fotografera den. Men Astra blir
lika uppgraderad inuti som utanpå med snygga material och spännande
former och färger, bland annat en smarrigt klarblå instrumentbräda. En
hel del detaljer, bland annat ratt, instrument och knappar, kommer från
Insignia.
I mörker lyser små varma röda lampor runt om i
kupén. Runt växelspakens konsol glöder en ljusramp. Det är både fräckt
och läckert.
Opel har fått till sin nya bil, det är säkert. Att
den blir dyrare än dagens Astra kan man räkna med, men hur mycket är en
fråga som inte besvarades vid första provkörningen.
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.