Nissan Pixo är en lätt uppsminkad Suzuki Alto. Det behöver inte vara
något dåligt. Suzukis småbilar har många vänner världen runt. Den
avgörande punkten blir vad den nordiska generalagenten beslutar att
sätta för pris på bilen. Ska den sälja i några större volymer, bör den
bli billig.
Pixo/Alto är en relativt rymlig men väldigt enkelt byggd småbil. Kantig kaross ger hyfsade utrymmen för fyra passagerare men bagageutrymmet är begränsat. Kaross med fyra dörrar som standard underlättar i och utsteg.
Motorn är direkt plockad från Suzuki. Det är en liten, trecylindrig, bensinmotor på 68 hk.
Samma maskin sitter också i den större Suzuki Splash som i sin tur också finns i en bekvämlighetsflaggad version, Opel Agila. Det börjar bli svårt att hänga med i bilvärldens samarbetssvängar.
Det är en ganska trög och trist maskin som kopplad till en taggig femväxlad mauell låda i alla fall har den goda smaken att gå snålt. En snittförbrukning på 4,4 l/100 km är väldigt bra.
Pixo kommer också att erbjudas med en fyrstegs automatlåda som gör bilen ännu mer lättkörd. Till skillnad från några av sina konkurrenter är tyvärr inte Pixo särskilt rolig att köra. Den är inte heller bekväm att åka i. Fjädringen är på tok för hård. I varje grop stöter Pixo elakt. En snutt med skrovlig asfalt avslöjar också däcksbullret som påträngande.
Pixo kommer att erbjudas i två utrustningsnivåer, Acenta som innehåller det mesta man önskar sig samt Visia, en lågprisversion man helst bör undvika. Det verkar nämligen som om Nissan är beredd att begå tabben att ta in grundmodellen utan vare sig antisladdsystem eller sidokrockgardiner.
Dessa livsnödvändigheter ingår i ett säkerhetspaket som kanske blir standard på den dyrare versionen. Vi hoppas att Nissan ser till att alla bilar som säljs hos oss är så säkra som det går att göra dem.
Konkurrensen bland minibilarna i det så kallade A-segmentet är stenhård och det är svårt att se vad Pixo kan tillföra. Utan ett riktigt lågt pris har den förmodligen ingen större chans.
Motorn är direkt plockad från Suzuki. Det är en liten, trecylindrig, bensinmotor på 68 hk.
Samma maskin sitter också i den större Suzuki Splash som i sin tur också finns i en bekvämlighetsflaggad version, Opel Agila. Det börjar bli svårt att hänga med i bilvärldens samarbetssvängar.
Det är en ganska trög och trist maskin som kopplad till en taggig femväxlad mauell låda i alla fall har den goda smaken att gå snålt. En snittförbrukning på 4,4 l/100 km är väldigt bra.
Pixo kommer också att erbjudas med en fyrstegs automatlåda som gör bilen ännu mer lättkörd. Till skillnad från några av sina konkurrenter är tyvärr inte Pixo särskilt rolig att köra. Den är inte heller bekväm att åka i. Fjädringen är på tok för hård. I varje grop stöter Pixo elakt. En snutt med skrovlig asfalt avslöjar också däcksbullret som påträngande.
Pixo kommer att erbjudas i två utrustningsnivåer, Acenta som innehåller det mesta man önskar sig samt Visia, en lågprisversion man helst bör undvika. Det verkar nämligen som om Nissan är beredd att begå tabben att ta in grundmodellen utan vare sig antisladdsystem eller sidokrockgardiner.
Dessa livsnödvändigheter ingår i ett säkerhetspaket som kanske blir standard på den dyrare versionen. Vi hoppas att Nissan ser till att alla bilar som säljs hos oss är så säkra som det går att göra dem.
Konkurrensen bland minibilarna i det så kallade A-segmentet är stenhård och det är svårt att se vad Pixo kan tillföra. Utan ett riktigt lågt pris har den förmodligen ingen större chans.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.