Nya Mazda6 kopplade greppet redan på testslingans första utmanande etapp. Sedan kom Renault Laguna aldrig riktigt ifatt. Hemligheten bakom Mazdas testseger kan sammanfattas i fyra ord: rymlig, praktisk, elegant och underhållande. Det är en svårslagen kombination.
Depåstopp i Örebro för bränslepåfyllning. Men vilken pump var det nu vi tankade vid?
- Är det BMW:n där borta vid femman, undrar killen i kassan.
Han
har helt rätt när det gäller pumpnumret. Men bilmärket går han bet på
och det är inte särskilt konstigt. Det är lätt att bli lurad av nya
Mazda6, som vid en snabb anblick är påfallande lik BMW:s 5-serie. Men
influenser kan även spåras från Mazdas egen sportvagn RX-8
(framflyglarna) och samtidigt känner man mitt upp i alltihop igen flera
stilgrepp från gamla Mazda6.
Resultatet av det japanska
designteamets hopkok är både smakfullt och lockande, åtminstone i
testlagets ögon. Nya 6:an ser sober och elegant ut, samtidigt som den
ger ett kraftfullt och spänstigt intryck. Det kan mycket väl vara ett
vinnande koncept på bilhandelns catwalk.
Tredje generationens
Renault Laguna är inte alls lika spännande i formerna som sin japanska
konkurrent. Fronten, till exempel, saknar markerad grill. Det gör att
bilen ser ovanligt tam och anonym ut, särskilt i tider då de flesta
tillverkare satsar på maffiga nospartier. Inte heller Lagunas bakända
med sina slokande lampor, à la utgående Citroën C5, kan betraktas som
något designmässigt nytänkande.
Märkligt nedtonad
Laguna
III är märkligt nedtonad i formerna och det är olikt Renault, som inte
brukar tveka när det gäller spektakulär design. Kanske har fabriken
bränt sig på skapelser som Mégane och Modus, som inte riktigt blivit de
framgångar man hoppats på.
Men långt viktigare än utseendet är
ändå att nya Laguna lyckas övertyga kvalitetsmässigt. Modellens rykte
är svårt befläckat efter en rad allvarliga brister på den förra
upplagan, såväl elektroniska som mekaniska. Även i Bilprovningens
statistik hamnar Laguna II i det absoluta bottenskiktet. Få bilar har
drabbats av så många modellrelaterade fel. Tre av fyra Laguna av årgång
2002 fick underkänt vid besiktningen.
En rejäl uppryckning
Mot
den bakgrunden är det ingen större överraskning att Renault i
lanseringen av Laguna III fokuserar hårt på att en rejäl uppryckning
skett. Målet är att bilen ska vara bland de tre bästa i sin kategori
och för att övertyga kunderna om den nya kvalitetsnivån har
nybilsgarantin förlängts till tre år/15 000 mil.
Utöver, eller
kanske på grund av, kvalitetsbristerna har Renaults mellanklassare även
utvecklats till en flopp försäljningsmässigt. Bilen har sjunkit som en
sten i statistiken och under hela 2007 såldes bara 141 (!) nya Laguna i
Sverige. Det räckte till en föga hedersam 165:e plats på topplistan.
Mazda6 har varit lyckligt befriad från den typ av problem som Laguna
råkat ut för. Tvärtom, bilen hamnar ständigt i topp i olika
kvalitetsundersökningar och hyllas av sina ägare för den höga
driftsäkerheten. Några dramatiska försäljningsras har heller inte
drabbat modellen, som med drygt 2 100 bilar parkerade på topplistans
40:e plats förra året.
Akilleshäl
Men gamla Mazda6
hade en akilleshäl: rostskyddet var direkt klent och det är inte
avgjort mycket bättre på den nya modellen. Däremot har kritiken mot det
höga däcksbullret tagits på större allvar. En välgörande förbättring
har gjorts på den nya modellen, som är nere på riktigt anständiga
nivåer.
Köregenskaperna är, precis som tidigare, både
underhållande och smidiga men har vässats ytterligare ett snäpp. Kvicka
styrreaktioner, ett stadigt kurvgrepp och en kortslagig och lättjobbad
växellåda ger en rejäl dos sportvagnskänsla. Mazdan är som på mammas
gata när den tillåts sträcka ut på testslingans mest utmanande parti.
Samtidigt är bilen väldigt smidig att hantera vid mer vardaglig
framfart. Motståndet i ratt, pedaler och växlingsmekanism är perfekt
avstämt för att den ska upplevas som lättkörd. Samma sak gäller det
viktiga samspelet gas/koppling/växellåda. På den punkten har Renault en
del att lära.
Till den fina körupplevelsen i nya Mazda6 bidrar
även förarplat-sens cockpit-liknande utformning som liksom omsluter
chauffören. Här sitter man verkligen inne i bilen och inte ovanpå och
det ger en behaglig känsla av full kontroll. Fullt lika lyckad är inte
den nya elektromekaniska servostyrningen. Den är aningen för lättgående
i höga farter, vilket gör att bilen ibland kan kännas nervös. Mazdans
fjädring/dämpning är också onödigt stum för en vardagsbil och
mätartavlorna som, på Alfa-manér, sitter i djupa holkar uppskattades
inte av testlaget. De är mycket svårtydda i dagsljus väghållning av hög
klass.
Även nya Renault Laguna har köregenskaper och väghållning
av hög klass. Fast den hänger förstås inte riktigt med den svängvilliga
Mazdan på testets allra krokigaste etapper. Däremot är den franska
bilen mer avslappnad att köra på vanlig landsväg, främst tack vare
bättre riktningsstabilitet och en något behagligare avstämd fjädring.
Men
inte heller Renaulten är någon direkt mjukis. Bilen är rejält uppstyvad
jämfört med sin föregångare, på gott och ont. Det nya chassiet ger
bättre väghållning och piggare köregenskaper, men sämre ljud- och
fjädringskomfort än tidigare. Däcksbullret, som var extremt bra dämpat
i gamla Laguna, är i den nya modellen mer normalt och ligger på ungefär
samma nivå som i Mazda6.
Styrningen är en annan detalj som är
fera snäpp bättre än tidigare. Numera känner föraren tydligt vad som
händer under hjulen och så var det inte förr. Renault har under flera
år fått kritik för diffus vägkänsla i de festa av sina modeller,
inklusive Laguna. Nu har fabriken uppenbarligen bestämt sig för att
åtgärda den bristen.
Sportig ratt
Fast lika
underhållande att köra som Mazda6 är ändå inte nya Laguna, trots att
förarplatsen har kryddats med en sportigt avhuggen ratt. Renaulten är
lite trögare i reaktionerna och har en ganska trist, långslagig
växellåda. Inte heller när det gäller körsmidigheten når Laguna upp
till samma nivå som sin japanska konkurrent. Irriterande vid
mörkerkörning är att de fyra knapparna i Renaultratten, som reglerar
farthållaren, är helt obelysta: det är knappast
premium. Som förare retar man sig även på den dåliga bakåtsikten, nya Laguna är ingen fckparkeringsfavorit.
Däremot
har Renaulten betydligt större förutsättningar än Mazdan att hålla
rosten borta. Den är fortfarande bra behandlad, även om nivån på
rostskyddet sänks jämfört med den topprankade föregångaren. I vår
testduell var båda bilarna utrustade med tvåliters bensinmotorer, med
likvärdiga prestanda och karaktär. Även bränsleförbrukningen hamnade på
i stor sett samma nivå, kring 8,0 l/100 km, och det är hyfsat för bilar
i den övre mellanklassen.
I dagens läge är det av stor vikt
att ha en miljömotor att erbjuda, särskilt om man vill lyckas på
tjänstebilsmarknaden. Men några sådana alternativ är inte aktuella på
länge än, varken för Mazda6 eller Renault Laguna.
Båda har vuxit
Båda
testbilarna har vuxit en hel del jämfört med sina föregångare. Nya
Mazda6 är 6,5 cm längre än den gamla modellen och Laguna har utökats
med tio cm. Trots det har vikten minskat. Mazda6 har gått ned med cirka
30 kg och Laguna med ungefär 15. Inga dramatiska förändringar, men ändå
steg i rätt riktning med tanke på förbrukning och miljö.
Innerutrymmena
är klart bäst i Mazda, som också är betydligt luftigare i kupén än den
lite instängda Lagunan. Men kvalitetskänslan i interiören är bättre i
Renaulten. Här har stor omsorg lagts ned på att hitta material som på
samma gång känns solida och är behagliga att komma i närkontakt med.
Mazdan ger ett lite mer spretigt intryck och pendlar mellan mycket bra
och inte fullt så bra. För den som ofta har passagerare i baksätet är
Mazda6 det rätta valet. Här finns gott om plats även för långbenta.
Huvudutrymmet räcker till och på bredden är sätet mycket generöst, tre
vuxna ryms utan vidare.
I Renault är det trängre på alla
ledder, in-/ursteget är sämre och dessutom är sittdynan obekvämt lågt
monterad. Långa personer hamnar i en fällknivsställning med högt
uppdragna knän och det är ingen behaglig sittposition.
Dessutom är mittplatsen, till skillnad från den i Mazda, hårt stoppad och inte särskilt sittvänligt.
Rmmer mest bagage
Bagageutrymmena
kan inte jämföras rakt av, eftersom vår test-Mazda var en sedanmodell
och Lagunan en halvkombi. Även Mazdan fnns som halvkombi, men den
modellversionen hade inte lanserats i Sverige när testet gjordes. Därav
den något haltande jämförelsen.
Av testbilarna rymmer Mazda
mest bagage med uppfällt baksäte, medan Laguna slukar mest med nedfällt
säte. Renault har också, av naturliga skäl, en större och mer praktisk
lastöppning. Gemensamt för bilarna är att båda levereras utan
reservhjul, vilket gör att det finns stora extrautrymmen under
lastgolvet.
På minuskontot noteras att ingen av bakluckorna går
att öppna utan att smutsa ned fngrarna. Låsen öppnas elektriskt genom
ett tryck på en knapp, men luckorna fjädrar inte upp och något handtag
finns inte. Istället måste man pillra in fingrarna i glipan i luckans
underkant och lyfta. Där är det sällan rent under den slaskiga
årstiden. Den viktiga säkerhetsronden går oavkortat till Laguna,
åtminstone än så länge. Nya Mazda6 är ännu inte testad av Euro NCAP och
ett misslyckande där skulle radikalt förändra testlagets positiva syn
på bilen.
Fem säkerhetsstjärnor och höga poäng är ett måste
för att vara konkurrenskraftig i dagens läge. Och det har Laguna. Bilen
nådde mycket fna resultat i Euro NCAP:s krocklaboratorium och var bara
en futtig poäng från att nå maximala 37 säkerhetspoäng.
Gedigen utrustning
Laguna
har dessutom en gedigen säkerhetsutrustning, bland annat finns
bältessträckare/-kraftbegränsare även i baksätet. Det är detaljer som
saknas på Mazda6. På komfortsidan är bilarna likvärdigt
standardutrustade och det mesta man kan förvänta sig i övre
mellanklassen, och lite till, ingår i priset. Tillvalen är något fler
på Laguna, men en miss är att två-litersmotorn inte går att kombinera
med automatlåda. Vill man slippa växla måste man välja turbo- eller
dieselversionen och det innebär att priset skenar iväg till minst 270
000 kronor.
likvärdiga kostnader
Även ägandekostnaderna är,
enligt våra beräkningar, likvärdiga. Mazdans högre inköpspris
kompenseras av ett bättre andrahandsvärde och när det gäller övriga
utgifter så skiljer det nästan ingenting mellan bilarna.
Valet
mellan Mazda6 och Renault Laguna III handlar med andra ord inte om
pengar, utan om bilarnas egenskaper. Och det är Mazda som vinner Vi
Bilägares duell, förutsatt att den klarar Euro NCAP:s krocktester med
toppbetyg.
Vi tycker:
Mazda6 har det mesta man kan
begära av en vettig familjebil. Den är rymlig, praktisk och har hyfsade
driftskostnader. Som extra bonus är den dessutom väldesignad och
kryddad med en rejäl portion körglädje. Det är en vinnande kombination
i testlagets ögon. Vi väljer Mazda, trots högre pris och sämre
rostskydd än Renault Laguna. Bara en sak skulle kunna ändra vår
ståndpunkt: att Mazda misslyckas hos Euro NCAP.
- Är det BMW:n där borta vid femman, undrar killen i kassan.
Han
har helt rätt när det gäller pumpnumret. Men bilmärket går han bet på
och det är inte särskilt konstigt. Det är lätt att bli lurad av nya
Mazda6, som vid en snabb anblick är påfallande lik BMW:s 5-serie. Men
influenser kan även spåras från Mazdas egen sportvagn RX-8
(framflyglarna) och samtidigt känner man mitt upp i alltihop igen flera
stilgrepp från gamla Mazda6.
Resultatet av det japanska
designteamets hopkok är både smakfullt och lockande, åtminstone i
testlagets ögon. Nya 6:an ser sober och elegant ut, samtidigt som den
ger ett kraftfullt och spänstigt intryck. Det kan mycket väl vara ett
vinnande koncept på bilhandelns catwalk.
Tredje generationens
Renault Laguna är inte alls lika spännande i formerna som sin japanska
konkurrent. Fronten, till exempel, saknar markerad grill. Det gör att
bilen ser ovanligt tam och anonym ut, särskilt i tider då de flesta
tillverkare satsar på maffiga nospartier. Inte heller Lagunas bakända
med sina slokande lampor, à la utgående Citroën C5, kan betraktas som
något designmässigt nytänkande.
Märkligt nedtonad
Laguna
III är märkligt nedtonad i formerna och det är olikt Renault, som inte
brukar tveka när det gäller spektakulär design. Kanske har fabriken
bränt sig på skapelser som Mégane och Modus, som inte riktigt blivit de
framgångar man hoppats på.
Men långt viktigare än utseendet är
ändå att nya Laguna lyckas övertyga kvalitetsmässigt. Modellens rykte
är svårt befläckat efter en rad allvarliga brister på den förra
upplagan, såväl elektroniska som mekaniska. Även i Bilprovningens
statistik hamnar Laguna II i det absoluta bottenskiktet. Få bilar har
drabbats av så många modellrelaterade fel. Tre av fyra Laguna av årgång
2002 fick underkänt vid besiktningen.
En rejäl uppryckning
Mot
den bakgrunden är det ingen större överraskning att Renault i
lanseringen av Laguna III fokuserar hårt på att en rejäl uppryckning
skett. Målet är att bilen ska vara bland de tre bästa i sin kategori
och för att övertyga kunderna om den nya kvalitetsnivån har
nybilsgarantin förlängts till tre år/15 000 mil.
Utöver, eller
kanske på grund av, kvalitetsbristerna har Renaults mellanklassare även
utvecklats till en flopp försäljningsmässigt. Bilen har sjunkit som en
sten i statistiken och under hela 2007 såldes bara 141 (!) nya Laguna i
Sverige. Det räckte till en föga hedersam 165:e plats på topplistan.
Mazda6 har varit lyckligt befriad från den typ av problem som Laguna
råkat ut för. Tvärtom, bilen hamnar ständigt i topp i olika
kvalitetsundersökningar och hyllas av sina ägare för den höga
driftsäkerheten. Några dramatiska försäljningsras har heller inte
drabbat modellen, som med drygt 2 100 bilar parkerade på topplistans
40:e plats förra året.
Akilleshäl
Men gamla Mazda6
hade en akilleshäl: rostskyddet var direkt klent och det är inte
avgjort mycket bättre på den nya modellen. Däremot har kritiken mot det
höga däcksbullret tagits på större allvar. En välgörande förbättring
har gjorts på den nya modellen, som är nere på riktigt anständiga
nivåer.
Köregenskaperna är, precis som tidigare, både
underhållande och smidiga men har vässats ytterligare ett snäpp. Kvicka
styrreaktioner, ett stadigt kurvgrepp och en kortslagig och lättjobbad
växellåda ger en rejäl dos sportvagnskänsla. Mazdan är som på mammas
gata när den tillåts sträcka ut på testslingans mest utmanande parti.
Samtidigt är bilen väldigt smidig att hantera vid mer vardaglig
framfart. Motståndet i ratt, pedaler och växlingsmekanism är perfekt
avstämt för att den ska upplevas som lättkörd. Samma sak gäller det
viktiga samspelet gas/koppling/växellåda. På den punkten har Renault en
del att lära.
Till den fina körupplevelsen i nya Mazda6 bidrar
även förarplat-sens cockpit-liknande utformning som liksom omsluter
chauffören. Här sitter man verkligen inne i bilen och inte ovanpå och
det ger en behaglig känsla av full kontroll. Fullt lika lyckad är inte
den nya elektromekaniska servostyrningen. Den är aningen för lättgående
i höga farter, vilket gör att bilen ibland kan kännas nervös. Mazdans
fjädring/dämpning är också onödigt stum för en vardagsbil och
mätartavlorna som, på Alfa-manér, sitter i djupa holkar uppskattades
inte av testlaget. De är mycket svårtydda i dagsljus väghållning av hög
klass.
Även nya Renault Laguna har köregenskaper och väghållning
av hög klass. Fast den hänger förstås inte riktigt med den svängvilliga
Mazdan på testets allra krokigaste etapper. Däremot är den franska
bilen mer avslappnad att köra på vanlig landsväg, främst tack vare
bättre riktningsstabilitet och en något behagligare avstämd fjädring.
Men
inte heller Renaulten är någon direkt mjukis. Bilen är rejält uppstyvad
jämfört med sin föregångare, på gott och ont. Det nya chassiet ger
bättre väghållning och piggare köregenskaper, men sämre ljud- och
fjädringskomfort än tidigare. Däcksbullret, som var extremt bra dämpat
i gamla Laguna, är i den nya modellen mer normalt och ligger på ungefär
samma nivå som i Mazda6.
Styrningen är en annan detalj som är
fera snäpp bättre än tidigare. Numera känner föraren tydligt vad som
händer under hjulen och så var det inte förr. Renault har under flera
år fått kritik för diffus vägkänsla i de festa av sina modeller,
inklusive Laguna. Nu har fabriken uppenbarligen bestämt sig för att
åtgärda den bristen.
Sportig ratt
Fast lika
underhållande att köra som Mazda6 är ändå inte nya Laguna, trots att
förarplatsen har kryddats med en sportigt avhuggen ratt. Renaulten är
lite trögare i reaktionerna och har en ganska trist, långslagig
växellåda. Inte heller när det gäller körsmidigheten når Laguna upp
till samma nivå som sin japanska konkurrent. Irriterande vid
mörkerkörning är att de fyra knapparna i Renaultratten, som reglerar
farthållaren, är helt obelysta: det är knappast
premium. Som förare retar man sig även på den dåliga bakåtsikten, nya Laguna är ingen fckparkeringsfavorit.
Däremot
har Renaulten betydligt större förutsättningar än Mazdan att hålla
rosten borta. Den är fortfarande bra behandlad, även om nivån på
rostskyddet sänks jämfört med den topprankade föregångaren. I vår
testduell var båda bilarna utrustade med tvåliters bensinmotorer, med
likvärdiga prestanda och karaktär. Även bränsleförbrukningen hamnade på
i stor sett samma nivå, kring 8,0 l/100 km, och det är hyfsat för bilar
i den övre mellanklassen.
I dagens läge är det av stor vikt
att ha en miljömotor att erbjuda, särskilt om man vill lyckas på
tjänstebilsmarknaden. Men några sådana alternativ är inte aktuella på
länge än, varken för Mazda6 eller Renault Laguna.
Båda har vuxit
Båda
testbilarna har vuxit en hel del jämfört med sina föregångare. Nya
Mazda6 är 6,5 cm längre än den gamla modellen och Laguna har utökats
med tio cm. Trots det har vikten minskat. Mazda6 har gått ned med cirka
30 kg och Laguna med ungefär 15. Inga dramatiska förändringar, men ändå
steg i rätt riktning med tanke på förbrukning och miljö.
Innerutrymmena
är klart bäst i Mazda, som också är betydligt luftigare i kupén än den
lite instängda Lagunan. Men kvalitetskänslan i interiören är bättre i
Renaulten. Här har stor omsorg lagts ned på att hitta material som på
samma gång känns solida och är behagliga att komma i närkontakt med.
Mazdan ger ett lite mer spretigt intryck och pendlar mellan mycket bra
och inte fullt så bra. För den som ofta har passagerare i baksätet är
Mazda6 det rätta valet. Här finns gott om plats även för långbenta.
Huvudutrymmet räcker till och på bredden är sätet mycket generöst, tre
vuxna ryms utan vidare.
I Renault är det trängre på alla
ledder, in-/ursteget är sämre och dessutom är sittdynan obekvämt lågt
monterad. Långa personer hamnar i en fällknivsställning med högt
uppdragna knän och det är ingen behaglig sittposition.
Dessutom är mittplatsen, till skillnad från den i Mazda, hårt stoppad och inte särskilt sittvänligt.
Rmmer mest bagage
Bagageutrymmena
kan inte jämföras rakt av, eftersom vår test-Mazda var en sedanmodell
och Lagunan en halvkombi. Även Mazdan fnns som halvkombi, men den
modellversionen hade inte lanserats i Sverige när testet gjordes. Därav
den något haltande jämförelsen.
Av testbilarna rymmer Mazda
mest bagage med uppfällt baksäte, medan Laguna slukar mest med nedfällt
säte. Renault har också, av naturliga skäl, en större och mer praktisk
lastöppning. Gemensamt för bilarna är att båda levereras utan
reservhjul, vilket gör att det finns stora extrautrymmen under
lastgolvet.
På minuskontot noteras att ingen av bakluckorna går
att öppna utan att smutsa ned fngrarna. Låsen öppnas elektriskt genom
ett tryck på en knapp, men luckorna fjädrar inte upp och något handtag
finns inte. Istället måste man pillra in fingrarna i glipan i luckans
underkant och lyfta. Där är det sällan rent under den slaskiga
årstiden. Den viktiga säkerhetsronden går oavkortat till Laguna,
åtminstone än så länge. Nya Mazda6 är ännu inte testad av Euro NCAP och
ett misslyckande där skulle radikalt förändra testlagets positiva syn
på bilen.
Fem säkerhetsstjärnor och höga poäng är ett måste
för att vara konkurrenskraftig i dagens läge. Och det har Laguna. Bilen
nådde mycket fna resultat i Euro NCAP:s krocklaboratorium och var bara
en futtig poäng från att nå maximala 37 säkerhetspoäng.
Gedigen utrustning
Laguna
har dessutom en gedigen säkerhetsutrustning, bland annat finns
bältessträckare/-kraftbegränsare även i baksätet. Det är detaljer som
saknas på Mazda6. På komfortsidan är bilarna likvärdigt
standardutrustade och det mesta man kan förvänta sig i övre
mellanklassen, och lite till, ingår i priset. Tillvalen är något fler
på Laguna, men en miss är att två-litersmotorn inte går att kombinera
med automatlåda. Vill man slippa växla måste man välja turbo- eller
dieselversionen och det innebär att priset skenar iväg till minst 270
000 kronor.
likvärdiga kostnader
Även ägandekostnaderna är,
enligt våra beräkningar, likvärdiga. Mazdans högre inköpspris
kompenseras av ett bättre andrahandsvärde och när det gäller övriga
utgifter så skiljer det nästan ingenting mellan bilarna.
Valet
mellan Mazda6 och Renault Laguna III handlar med andra ord inte om
pengar, utan om bilarnas egenskaper. Och det är Mazda som vinner Vi
Bilägares duell, förutsatt att den klarar Euro NCAP:s krocktester med
toppbetyg.
Vi tycker:
Mazda6 har det mesta man kan
begära av en vettig familjebil. Den är rymlig, praktisk och har hyfsade
driftskostnader. Som extra bonus är den dessutom väldesignad och
kryddad med en rejäl portion körglädje. Det är en vinnande kombination
i testlagets ögon. Vi väljer Mazda, trots högre pris och sämre
rostskydd än Renault Laguna. Bara en sak skulle kunna ändra vår
ståndpunkt: att Mazda misslyckas hos Euro NCAP.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.