Nya Mazda6 kopplade greppet redan på testslingans första utmanande etapp.
Sedan kom Renault Laguna aldrig riktigt ifatt. Hemligheten bakom Mazdas testseger kan sammanfattas i fyra ord: rymlig, praktisk, elegant och underhållande. Det är en svårslagen kombination.
Sedan kom Renault Laguna aldrig riktigt ifatt. Hemligheten bakom Mazdas testseger kan sammanfattas i fyra ord: rymlig, praktisk, elegant och underhållande. Det är en svårslagen kombination.
Depåstopp i Örebro för bränslepåfyllning. Men vilken pump var det nu vi tankade vid?
- Är det BMW:n där borta vid femman, undrar killen i kassan.
Han har helt rätt när det gäller pumpnumret. Men bilmärket går han bet på och det är inte särskilt konstigt. Det är lätt att bli lurad av nya Mazda6, som vid en snabb anblick är påfallande lik BMW:s 5-serie. Men influenser kan även spåras från Mazdas egen sportvagn RX-8 (framflyglarna) och samtidigt känner man mitt upp i alltihop igen flera stilgrepp från gamla Mazda6.
Resultatet av det japanska designteamets hopkok är både smakfullt och lockande, åtminstone i testlagets ögon. Nya 6:an ser sober och elegant ut, samtidigt som den ger ett kraftfullt och spänstigt intryck. Det kan mycket väl vara ett vinnande koncept på bilhandelns catwalk.
Tredje generationens Renault Laguna är inte alls lika spännande i formerna som sin japanska konkurrent. Fronten, till exempel, saknar markerad grill. Det gör att bilen ser ovanligt tam och anonym ut, särskilt i tider då de flesta tillverkare satsar på maffiga nospartier. Inte heller Lagunas bakända med sina slokande lampor, à la utgående Citroën C5, kan betraktas som något designmässigt nytänkande.
Märkligt nedtonad
Laguna III är märkligt nedtonad i formerna och det är olikt Renault, som inte brukar tveka när det gäller spektakulär design. Kanske har fabriken bränt sig på skapelser som Mégane och Modus, som inte riktigt blivit de framgångar man hoppats på.
Men långt viktigare än utseendet är ändå att nya Laguna lyckas övertyga kvalitetsmässigt. Modellens rykte är svårt befläckat efter en rad allvarliga brister på den förra upplagan, såväl elektroniska som mekaniska. Även i Bilprovningens statistik hamnar Laguna II i det absoluta bottenskiktet. Få bilar har drabbats av så många modellrelaterade fel. Tre av fyra Laguna av årgång 2002 fick underkänt vid besiktningen.
En rejäl uppryckning
Mot den bakgrunden är det ingen större överraskning att Renault i lanseringen av Laguna III fokuserar hårt på att en rejäl uppryckning skett. Målet är att bilen ska vara bland de tre bästa i sin kategori och för att övertyga kunderna om den nya kvalitetsnivån har nybilsgarantin förlängts till tre år/15 000 mil.
Utöver, eller kanske på grund av, kvalitetsbristerna har Renaults mellanklassare även utvecklats till en flopp försäljningsmässigt. Bilen har sjunkit som en sten i statistiken och under hela 2007 såldes bara 141 (!) nya Laguna i Sverige. Det räckte till en föga hedersam 165:e plats på topplistan. Mazda6 har varit lyckligt befriad från den typ av problem som Laguna råkat ut för. Tvärtom, bilen hamnar ständigt i topp i olika kvalitetsundersökningar och hyllas av sina ägare för den höga driftsäkerheten. Några dramatiska försäljningsras har heller inte drabbat modellen, som med drygt 2 100 bilar parkerade på topplistans 40:e plats förra året.
Akilleshäl
Men gamla Mazda6 hade en akilleshäl: rostskyddet var direkt klent och det är inte avgjort mycket bättre på den nya modellen. Däremot har kritiken mot det höga däcksbullret tagits på större allvar. En välgörande förbättring har gjorts på den nya modellen, som är nere på riktigt anständiga nivåer.
Köregenskaperna är, precis som tidigare, både underhållande och smidiga men har vässats ytterligare ett snäpp. Kvicka styrreaktioner, ett stadigt kurvgrepp och en kortslagig och lättjobbad växellåda ger en rejäl dos sportvagnskänsla. Mazdan är som på mammas gata när den tillåts sträcka ut på testslingans mest utmanande parti. Samtidigt är bilen väldigt smidig att hantera vid mer vardaglig framfart. Motståndet i ratt, pedaler och växlingsmekanism är perfekt avstämt för att den ska upplevas som lättkörd. Samma sak gäller det viktiga samspelet gas/koppling/växellåda. På den punkten har Renault en del att lära.
Till den fina körupplevelsen i nya Mazda6 bidrar även förarplat-sens cockpit-liknande utformning som liksom omsluter chauffören. Här sitter man verkligen inne i bilen och inte ovanpå och det ger en behaglig känsla av full kontroll. Fullt lika lyckad är inte den nya elektromekaniska servostyrningen. Den är aningen för lättgående i höga farter, vilket gör att bilen ibland kan kännas nervös. Mazdans fjädring/dämpning är också onödigt stum för en vardagsbil och mätartavlorna som, på Alfa-manér, sitter i djupa holkar uppskattades inte av testlaget. De är mycket svårtydda i dagsljus väghållning av hög klass.
Även nya Renault Laguna har köregenskaper och väghållning av hög klass. Fast den hänger förstås inte riktigt med den svängvilliga Mazdan på testets allra krokigaste etapper. Däremot är den franska bilen mer avslappnad att köra på vanlig landsväg, främst tack vare bättre riktningsstabilitet och en något behagligare avstämd fjädring.
Men inte heller Renaulten är någon direkt mjukis. Bilen är rejält uppstyvad jämfört med sin föregångare, på gott och ont. Det nya chassiet ger bättre väghållning och piggare köregenskaper, men sämre ljud- och fjädringskomfort än tidigare. Däcksbullret, som var extremt bra dämpat i gamla Laguna, är i den nya modellen mer normalt och ligger på ungefär samma nivå som i Mazda6.
Styrningen är en annan detalj som är fera snäpp bättre än tidigare. Numera känner föraren tydligt vad som händer under hjulen och så var det inte förr. Renault har under flera år fått kritik för diffus vägkänsla i de festa av sina modeller, inklusive Laguna. Nu har fabriken uppenbarligen bestämt sig för att åtgärda den bristen.
Sportig ratt
Fast lika underhållande att köra som Mazda6 är ändå inte nya Laguna, trots att förarplatsen har kryddats med en sportigt avhuggen ratt. Renaulten är lite trögare i reaktionerna och har en ganska trist, långslagig växellåda. Inte heller när det gäller körsmidigheten når Laguna upp till samma nivå som sin japanska konkurrent. Irriterande vid mörkerkörning är att de fyra knapparna i Renaultratten, som reglerar farthållaren, är helt obelysta: det är knappast
premium. Som förare retar man sig även på den dåliga bakåtsikten, nya Laguna är ingen fckparkeringsfavorit.
Däremot har Renaulten betydligt större förutsättningar än Mazdan att hålla rosten borta. Den är fortfarande bra behandlad, även om nivån på rostskyddet sänks jämfört med den topprankade föregångaren. I vår testduell var båda bilarna utrustade med tvåliters bensinmotorer, med likvärdiga prestanda och karaktär. Även bränsleförbrukningen hamnade på i stor sett samma nivå, kring 8,0 l/100 km, och det är hyfsat för bilar i den övre mellanklassen.
I dagens läge är det av stor vikt att ha en miljömotor att erbjuda, särskilt om man vill lyckas på tjänstebilsmarknaden. Men några sådana alternativ är inte aktuella på länge än, varken för Mazda6 eller Renault Laguna.
Båda har vuxit
Båda testbilarna har vuxit en hel del jämfört med sina föregångare. Nya Mazda6 är 6,5 cm längre än den gamla modellen och Laguna har utökats med tio cm. Trots det har vikten minskat. Mazda6 har gått ned med cirka 30 kg och Laguna med ungefär 15. Inga dramatiska förändringar, men ändå steg i rätt riktning med tanke på förbrukning och miljö.
Innerutrymmena är klart bäst i Mazda, som också är betydligt luftigare i kupén än den lite instängda Lagunan. Men kvalitetskänslan i interiören är bättre i Renaulten. Här har stor omsorg lagts ned på att hitta material som på samma gång känns solida och är behagliga att komma i närkontakt med. Mazdan ger ett lite mer spretigt intryck och pendlar mellan mycket bra och inte fullt så bra. För den som ofta har passagerare i baksätet är Mazda6 det rätta valet. Här finns gott om plats även för långbenta. Huvudutrymmet räcker till och på bredden är sätet mycket generöst, tre vuxna ryms utan vidare.
I Renault är det trängre på alla ledder, in-/ursteget är sämre och dessutom är sittdynan obekvämt lågt monterad. Långa personer hamnar i en fällknivsställning med högt uppdragna knän och det är ingen behaglig sittposition.
Dessutom är mittplatsen, till skillnad från den i Mazda, hårt stoppad och inte särskilt sittvänligt.
Rmmer mest bagage
Bagageutrymmena kan inte jämföras rakt av, eftersom vår test-Mazda var en sedanmodell och Lagunan en halvkombi. Även Mazdan fnns som halvkombi, men den modellversionen hade inte lanserats i Sverige när testet gjordes. Därav den något haltande jämförelsen.
Av testbilarna rymmer Mazda mest bagage med uppfällt baksäte, medan Laguna slukar mest med nedfällt säte. Renault har också, av naturliga skäl, en större och mer praktisk lastöppning. Gemensamt för bilarna är att båda levereras utan reservhjul, vilket gör att det finns stora extrautrymmen under lastgolvet.
På minuskontot noteras att ingen av bakluckorna går att öppna utan att smutsa ned fngrarna. Låsen öppnas elektriskt genom ett tryck på en knapp, men luckorna fjädrar inte upp och något handtag finns inte. Istället måste man pillra in fingrarna i glipan i luckans underkant och lyfta. Där är det sällan rent under den slaskiga årstiden. Den viktiga säkerhetsronden går oavkortat till Laguna, åtminstone än så länge. Nya Mazda6 är ännu inte testad av Euro NCAP och ett misslyckande där skulle radikalt förändra testlagets positiva syn på bilen.
Fem säkerhetsstjärnor och höga poäng är ett måste för att vara konkurrenskraftig i dagens läge. Och det har Laguna. Bilen nådde mycket fna resultat i Euro NCAP:s krocklaboratorium och var bara en futtig poäng från att nå maximala 37 säkerhetspoäng.
Gedigen utrustning
Laguna har dessutom en gedigen säkerhetsutrustning, bland annat finns bältessträckare/-kraftbegränsare även i baksätet. Det är detaljer som saknas på Mazda6. På komfortsidan är bilarna likvärdigt standardutrustade och det mesta man kan förvänta sig i övre mellanklassen, och lite till, ingår i priset. Tillvalen är något fler på Laguna, men en miss är att två-litersmotorn inte går att kombinera med automatlåda. Vill man slippa växla måste man välja turbo- eller dieselversionen och det innebär att priset skenar iväg till minst 270 000 kronor.
likvärdiga kostnader
Även ägandekostnaderna är, enligt våra beräkningar, likvärdiga. Mazdans högre inköpspris kompenseras av ett bättre andrahandsvärde och när det gäller övriga utgifter så skiljer det nästan ingenting mellan bilarna.
Valet mellan Mazda6 och Renault Laguna III handlar med andra ord inte om pengar, utan om bilarnas egenskaper. Och det är Mazda som vinner Vi Bilägares duell, förutsatt att den klarar Euro NCAP:s krocktester med toppbetyg.
Vi tycker:
Mazda6 har det mesta man kan begära av en vettig familjebil. Den är rymlig, praktisk och har hyfsade driftskostnader. Som extra bonus är den dessutom väldesignad och kryddad med en rejäl portion körglädje. Det är en vinnande kombination i testlagets ögon. Vi väljer Mazda, trots högre pris och sämre rostskydd än Renault Laguna. Bara en sak skulle kunna ändra vår ståndpunkt: att Mazda misslyckas hos Euro NCAP.
- Är det BMW:n där borta vid femman, undrar killen i kassan.
Han har helt rätt när det gäller pumpnumret. Men bilmärket går han bet på och det är inte särskilt konstigt. Det är lätt att bli lurad av nya Mazda6, som vid en snabb anblick är påfallande lik BMW:s 5-serie. Men influenser kan även spåras från Mazdas egen sportvagn RX-8 (framflyglarna) och samtidigt känner man mitt upp i alltihop igen flera stilgrepp från gamla Mazda6.
Resultatet av det japanska designteamets hopkok är både smakfullt och lockande, åtminstone i testlagets ögon. Nya 6:an ser sober och elegant ut, samtidigt som den ger ett kraftfullt och spänstigt intryck. Det kan mycket väl vara ett vinnande koncept på bilhandelns catwalk.
Tredje generationens Renault Laguna är inte alls lika spännande i formerna som sin japanska konkurrent. Fronten, till exempel, saknar markerad grill. Det gör att bilen ser ovanligt tam och anonym ut, särskilt i tider då de flesta tillverkare satsar på maffiga nospartier. Inte heller Lagunas bakända med sina slokande lampor, à la utgående Citroën C5, kan betraktas som något designmässigt nytänkande.
Märkligt nedtonad
Laguna III är märkligt nedtonad i formerna och det är olikt Renault, som inte brukar tveka när det gäller spektakulär design. Kanske har fabriken bränt sig på skapelser som Mégane och Modus, som inte riktigt blivit de framgångar man hoppats på.
Men långt viktigare än utseendet är ändå att nya Laguna lyckas övertyga kvalitetsmässigt. Modellens rykte är svårt befläckat efter en rad allvarliga brister på den förra upplagan, såväl elektroniska som mekaniska. Även i Bilprovningens statistik hamnar Laguna II i det absoluta bottenskiktet. Få bilar har drabbats av så många modellrelaterade fel. Tre av fyra Laguna av årgång 2002 fick underkänt vid besiktningen.
En rejäl uppryckning
Mot den bakgrunden är det ingen större överraskning att Renault i lanseringen av Laguna III fokuserar hårt på att en rejäl uppryckning skett. Målet är att bilen ska vara bland de tre bästa i sin kategori och för att övertyga kunderna om den nya kvalitetsnivån har nybilsgarantin förlängts till tre år/15 000 mil.
Utöver, eller kanske på grund av, kvalitetsbristerna har Renaults mellanklassare även utvecklats till en flopp försäljningsmässigt. Bilen har sjunkit som en sten i statistiken och under hela 2007 såldes bara 141 (!) nya Laguna i Sverige. Det räckte till en föga hedersam 165:e plats på topplistan. Mazda6 har varit lyckligt befriad från den typ av problem som Laguna råkat ut för. Tvärtom, bilen hamnar ständigt i topp i olika kvalitetsundersökningar och hyllas av sina ägare för den höga driftsäkerheten. Några dramatiska försäljningsras har heller inte drabbat modellen, som med drygt 2 100 bilar parkerade på topplistans 40:e plats förra året.
Akilleshäl
Men gamla Mazda6 hade en akilleshäl: rostskyddet var direkt klent och det är inte avgjort mycket bättre på den nya modellen. Däremot har kritiken mot det höga däcksbullret tagits på större allvar. En välgörande förbättring har gjorts på den nya modellen, som är nere på riktigt anständiga nivåer.
Köregenskaperna är, precis som tidigare, både underhållande och smidiga men har vässats ytterligare ett snäpp. Kvicka styrreaktioner, ett stadigt kurvgrepp och en kortslagig och lättjobbad växellåda ger en rejäl dos sportvagnskänsla. Mazdan är som på mammas gata när den tillåts sträcka ut på testslingans mest utmanande parti. Samtidigt är bilen väldigt smidig att hantera vid mer vardaglig framfart. Motståndet i ratt, pedaler och växlingsmekanism är perfekt avstämt för att den ska upplevas som lättkörd. Samma sak gäller det viktiga samspelet gas/koppling/växellåda. På den punkten har Renault en del att lära.
Till den fina körupplevelsen i nya Mazda6 bidrar även förarplat-sens cockpit-liknande utformning som liksom omsluter chauffören. Här sitter man verkligen inne i bilen och inte ovanpå och det ger en behaglig känsla av full kontroll. Fullt lika lyckad är inte den nya elektromekaniska servostyrningen. Den är aningen för lättgående i höga farter, vilket gör att bilen ibland kan kännas nervös. Mazdans fjädring/dämpning är också onödigt stum för en vardagsbil och mätartavlorna som, på Alfa-manér, sitter i djupa holkar uppskattades inte av testlaget. De är mycket svårtydda i dagsljus väghållning av hög klass.
Även nya Renault Laguna har köregenskaper och väghållning av hög klass. Fast den hänger förstås inte riktigt med den svängvilliga Mazdan på testets allra krokigaste etapper. Däremot är den franska bilen mer avslappnad att köra på vanlig landsväg, främst tack vare bättre riktningsstabilitet och en något behagligare avstämd fjädring.
Men inte heller Renaulten är någon direkt mjukis. Bilen är rejält uppstyvad jämfört med sin föregångare, på gott och ont. Det nya chassiet ger bättre väghållning och piggare köregenskaper, men sämre ljud- och fjädringskomfort än tidigare. Däcksbullret, som var extremt bra dämpat i gamla Laguna, är i den nya modellen mer normalt och ligger på ungefär samma nivå som i Mazda6.
Styrningen är en annan detalj som är fera snäpp bättre än tidigare. Numera känner föraren tydligt vad som händer under hjulen och så var det inte förr. Renault har under flera år fått kritik för diffus vägkänsla i de festa av sina modeller, inklusive Laguna. Nu har fabriken uppenbarligen bestämt sig för att åtgärda den bristen.
Sportig ratt
Fast lika underhållande att köra som Mazda6 är ändå inte nya Laguna, trots att förarplatsen har kryddats med en sportigt avhuggen ratt. Renaulten är lite trögare i reaktionerna och har en ganska trist, långslagig växellåda. Inte heller när det gäller körsmidigheten når Laguna upp till samma nivå som sin japanska konkurrent. Irriterande vid mörkerkörning är att de fyra knapparna i Renaultratten, som reglerar farthållaren, är helt obelysta: det är knappast
premium. Som förare retar man sig även på den dåliga bakåtsikten, nya Laguna är ingen fckparkeringsfavorit.
Däremot har Renaulten betydligt större förutsättningar än Mazdan att hålla rosten borta. Den är fortfarande bra behandlad, även om nivån på rostskyddet sänks jämfört med den topprankade föregångaren. I vår testduell var båda bilarna utrustade med tvåliters bensinmotorer, med likvärdiga prestanda och karaktär. Även bränsleförbrukningen hamnade på i stor sett samma nivå, kring 8,0 l/100 km, och det är hyfsat för bilar i den övre mellanklassen.
I dagens läge är det av stor vikt att ha en miljömotor att erbjuda, särskilt om man vill lyckas på tjänstebilsmarknaden. Men några sådana alternativ är inte aktuella på länge än, varken för Mazda6 eller Renault Laguna.
Båda har vuxit
Båda testbilarna har vuxit en hel del jämfört med sina föregångare. Nya Mazda6 är 6,5 cm längre än den gamla modellen och Laguna har utökats med tio cm. Trots det har vikten minskat. Mazda6 har gått ned med cirka 30 kg och Laguna med ungefär 15. Inga dramatiska förändringar, men ändå steg i rätt riktning med tanke på förbrukning och miljö.
Innerutrymmena är klart bäst i Mazda, som också är betydligt luftigare i kupén än den lite instängda Lagunan. Men kvalitetskänslan i interiören är bättre i Renaulten. Här har stor omsorg lagts ned på att hitta material som på samma gång känns solida och är behagliga att komma i närkontakt med. Mazdan ger ett lite mer spretigt intryck och pendlar mellan mycket bra och inte fullt så bra. För den som ofta har passagerare i baksätet är Mazda6 det rätta valet. Här finns gott om plats även för långbenta. Huvudutrymmet räcker till och på bredden är sätet mycket generöst, tre vuxna ryms utan vidare.
I Renault är det trängre på alla ledder, in-/ursteget är sämre och dessutom är sittdynan obekvämt lågt monterad. Långa personer hamnar i en fällknivsställning med högt uppdragna knän och det är ingen behaglig sittposition.
Dessutom är mittplatsen, till skillnad från den i Mazda, hårt stoppad och inte särskilt sittvänligt.
Rmmer mest bagage
Bagageutrymmena kan inte jämföras rakt av, eftersom vår test-Mazda var en sedanmodell och Lagunan en halvkombi. Även Mazdan fnns som halvkombi, men den modellversionen hade inte lanserats i Sverige när testet gjordes. Därav den något haltande jämförelsen.
Av testbilarna rymmer Mazda mest bagage med uppfällt baksäte, medan Laguna slukar mest med nedfällt säte. Renault har också, av naturliga skäl, en större och mer praktisk lastöppning. Gemensamt för bilarna är att båda levereras utan reservhjul, vilket gör att det finns stora extrautrymmen under lastgolvet.
På minuskontot noteras att ingen av bakluckorna går att öppna utan att smutsa ned fngrarna. Låsen öppnas elektriskt genom ett tryck på en knapp, men luckorna fjädrar inte upp och något handtag finns inte. Istället måste man pillra in fingrarna i glipan i luckans underkant och lyfta. Där är det sällan rent under den slaskiga årstiden. Den viktiga säkerhetsronden går oavkortat till Laguna, åtminstone än så länge. Nya Mazda6 är ännu inte testad av Euro NCAP och ett misslyckande där skulle radikalt förändra testlagets positiva syn på bilen.
Fem säkerhetsstjärnor och höga poäng är ett måste för att vara konkurrenskraftig i dagens läge. Och det har Laguna. Bilen nådde mycket fna resultat i Euro NCAP:s krocklaboratorium och var bara en futtig poäng från att nå maximala 37 säkerhetspoäng.
Gedigen utrustning
Laguna har dessutom en gedigen säkerhetsutrustning, bland annat finns bältessträckare/-kraftbegränsare även i baksätet. Det är detaljer som saknas på Mazda6. På komfortsidan är bilarna likvärdigt standardutrustade och det mesta man kan förvänta sig i övre mellanklassen, och lite till, ingår i priset. Tillvalen är något fler på Laguna, men en miss är att två-litersmotorn inte går att kombinera med automatlåda. Vill man slippa växla måste man välja turbo- eller dieselversionen och det innebär att priset skenar iväg till minst 270 000 kronor.
likvärdiga kostnader
Även ägandekostnaderna är, enligt våra beräkningar, likvärdiga. Mazdans högre inköpspris kompenseras av ett bättre andrahandsvärde och när det gäller övriga utgifter så skiljer det nästan ingenting mellan bilarna.
Valet mellan Mazda6 och Renault Laguna III handlar med andra ord inte om pengar, utan om bilarnas egenskaper. Och det är Mazda som vinner Vi Bilägares duell, förutsatt att den klarar Euro NCAP:s krocktester med toppbetyg.
Vi tycker:
Mazda6 har det mesta man kan begära av en vettig familjebil. Den är rymlig, praktisk och har hyfsade driftskostnader. Som extra bonus är den dessutom väldesignad och kryddad med en rejäl portion körglädje. Det är en vinnande kombination i testlagets ögon. Vi väljer Mazda, trots högre pris och sämre rostskydd än Renault Laguna. Bara en sak skulle kunna ändra vår ståndpunkt: att Mazda misslyckas hos Euro NCAP.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.