Bilen är bra byggd och rostskyddet duger gott för marknader utanför Sverige. Men i vårt klimat och med vår användning av salt behövs ett bättre skydd, kommenterar Vi Bilägares rostskyddsexpert Thomas Widström.
Huven är i alumium och resten av karossen i förzinkad plåt. Vid besiktningen konstaterades att dörrar och baklucka endast har tätade plåtskarvar i nedre delen. DS4 har plastinnerskärmar fram och bak. Bak finns en liten skärmkant men med mindre risk för rost. Bilen har stänklappar fram.
Undertill finns endast ett visst slitskydd, främst i ytterkanter, och vissa skarvar är tätade. Men stora ytor och flera skarvar är oskyddade. Tröskelbalkens nedåtriktade skarv är väl skyddad annars saknas heltäckande slitskydd och hålrumsbehandling. Bränsletank och påfyllningsrör är av plast. Krockbalk fram och bak är av aluminium.
Bilen är besiktad av Rostskydds-Metoder AB.
Rostskyddsgaranti: 12 år
Testinformation
Modeller i det här testet:
Citroën DS4 HDi SportBetyg
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.