Lexus NX, Jeep Cherokee och Volvo XC60 har granskats i Vi Bilägares ljustest. En av bilarna kammade hem full pott för både halv- och helljus!
Alla tre har mycket bra halvljus. Lexus har längre räckvidd och aningen bredare ljuskägla och får högsta betyg. När det gäller hellljus når inte Cherokees ljus lika långt som hos de två andra.
Lexus har extrem bredd och bra längd vilket precis räcker till högsta betyg också på helljus. Volvos aktiva ljus ger fördelar som uppskattas vid körning men inte ger poäng här.
Jeep Cherokee (Xenon):
Halvljus, längd: 112 m
Halvljus, bredd: 27 m.
Halvljus, betyg: 4/5
Helljus, längd: 155 m.
Helljus, bredd: 9 m.
Helljus, betyg: 2/5
Lexus NX (LED):
Halvljus, längd: 129 m.
Halvljus, bredd: 28 m.
Halvljus, betyg: 5/5
Helljus, längd: 228 m.
Helljus, bredd: 36 m.
Helljus, betyg: 5/5
Volvo XC60 (Xenon/H9):
Halvljus, längd: 113 m.
Halvljus, bredd: 26 m.
Halvljus, betyg: 3/5
Helljus, längd: 219 m.
Helljus, bredd: 36 m.
Helljus, betyg: 4/5
Lexus har extrem bredd och bra längd vilket precis räcker till högsta betyg också på helljus. Volvos aktiva ljus ger fördelar som uppskattas vid körning men inte ger poäng här.
Jeep Cherokee (Xenon):
Halvljus, längd: 112 m
Halvljus, bredd: 27 m.
Halvljus, betyg: 4/5
Helljus, längd: 155 m.
Helljus, bredd: 9 m.
Helljus, betyg: 2/5
Lexus NX (LED):
Halvljus, längd: 129 m.
Halvljus, bredd: 28 m.
Halvljus, betyg: 5/5
Helljus, längd: 228 m.
Helljus, bredd: 36 m.
Helljus, betyg: 5/5
Volvo XC60 (Xenon/H9):
Halvljus, längd: 113 m.
Halvljus, bredd: 26 m.
Halvljus, betyg: 3/5
Helljus, längd: 219 m.
Helljus, bredd: 36 m.
Helljus, betyg: 4/5
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det hade varit intressant att läsa lite mer om, och isåfall hur Lexus löst eventuella problem med att lyktorna inte blir varma.
Kanske inte ett problem söderöver men här uppe i norr så har jag hört ägare till bilar med LED gnälla över att snö och is aldrig smälter på fram, resp baklyktor.
När design går före teknik...
En Saab från 2008 slår alla dessa.
Det är sant att LED inte genererar tillräckligt med värme för att smälta snö och is på lyktorna. Men det gör knappt Xenon heller. Man får skrapa lite där också, helt enkelt.
Kul att en Japan slår Volvo på fingrarna när det gäller något så svenskt som bäst belysning.
keoh; Saab 9-5 verkar inte heller ha bättre belysning ens i sista upplagan:
http://www.vibilagare.se/test/ljus/ljustest-saab-95-20t-biopower-11949
http://www.vibilagare.se/test/ljus/ljustest-saab-95-turbo4-93
Undrar hur LED står sig mot BMW och Audis nya laserljus ?
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.