Nästa artikel
Ljustest: Volvo V90 Cross Country, Mercedes E-klass All-Terrain, Audi A6 Allroad (2017)
Ljus

Ljustest: Volvo V90 Cross Country, Mercedes E-klass All-Terrain, Audi A6 Allroad (2017)

Publicerad 16 maj 2017 (uppdaterad 16 maj 2017)
Mötande bilister blinkade för att de kände sig bländade av en av bilarnas halvljus. Läs mer i Vi Bilägares ljustest.
Audi får bästa betyget sammantaget. Vid mörkerkörning upplevs dock Volvo som bättre (vilken också ligger mycket nära betyget 5.) Mercedes E-klass har ett märkligt halvljus som på All-Terrain når extremt långt. Alla testförare rapporterar dock att mötande blinkar med ljuset för att markera att de blir bländade. Ljusdatorn ger också mycket höga bländningsvärden.

Audi A6 Allroad (LED)
Halvljus, längd: 96 m.
Halvljus, bredd: 26 m.
Halvljus, betyg: 4/5

Helljus, längd: 249 m.
Helljus, bredd: 34 m.
Helljus, betyg: 5/5

Mercedes E-klass All-Terrain (LED)
Halvljus, längd: 152 m.
Halvljus, bredd: 29 m.
Halvljus, betyg: 5/5

Helljus, längd: 231 m.
Helljus, bredd: 34 m.
Helljus, betyg: 4/5

Volvo V90 Cross Country (LED)
Halvljus, längd: 112 m.
Halvljus, bredd: 26 m.
Halvljus, betyg: 4/5

Helljus, längd: 230 m.
Helljus, bredd: 35 m.
Helljus, betyg: 4/5

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2017-05-16 17:23
Styggavargen

En väns V60 hade så starkt ljus, att skyltarna utanför Sälen bländade mig (reflektionen av skyltarna). Förfärligt starkt ljus, kan inte tänka mig vad som händer om en mötande bil får det ljuset i ögonen...

#2 • Uppdaterat: 2017-05-16 20:40
HT19

Det var lika i en Skoda jag hade. Förfärligt starkt och de jag mötte blinkade åt mig. Uselt

#3 • Uppdaterat: 2017-05-16 21:41
GDS

Har mött både Volvo och passat med "halvljus" som bländar värre än gamla helljus. Passaten har väl dubbla helljus som ska skärma av vissa delar vid möte. Vi var 5 bilar på rad, vid ett tillfälle, som gick upp på helljus för att se något öht tidigare i våras på en mörk väg. Hur har detta kunnat godkännas?? Vem levererar dessa lysen?
Mercedes halvljus ser för djävligt starka ut i ljusgrafen!!!

#4 • Uppdaterat: 2017-05-16 22:46
Audi A5 SB

brut33, det där gäller inte moderna bilar (från ca 2005 och framåt) som i majoriteten av fallen har antingen Xenon- eller LED-belysning. Där sitter det alltid en automatiskt ljusviddsreglering på halvljuset (lagkrav).

#5 • Uppdaterat: 2017-05-16 23:24
Ingooo

Uppenbarligen är tekniken inte tillräckligt beprövad och kalibrerad efter verkligheten än. Blir allt vanligare med bländande möten med "moderna" påhitt tycker även jag. Blir bara arg när det släpps ut ofärdig teknik som är en säkerhetsrisk som främst drabbar andra.

#6 • Uppdaterat: 2017-05-17 08:17
hultarn

Jag tror det alltid ska vara höjdreglering i strålkastaren om det är xenon. Enbart nivåreglering är inte godkänt även om det ger samma resultat, egentligen bättre för det ställer ju alla ljus rätt...även hel- och kurvljus. Jag hade en diskussion om det på bilprovningen, då Citroen med hydraulfjädring alltid står rätt, men det hjälper inte. Det ska ändå vara en extra mekanism i strålkastaren, korkat nog.
Jag håller med om MB som bländar, mycket irriterande! Det verkar som de strålkastare som ska anpassa sig mot mötande inte kan hantera det bra.

#7 • Uppdaterat: 2017-05-17 08:26
Swemba

@brutt33, alla bilar med LED / Xenon har automatisk höjdreglering av ljuskäglan. Samtliga bilar i testet har dessutom luftfjädring med nivåreglering (Volvo endast bak).

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.