Bländrisk: Hyundai i40 har hög risk för bländning på halvljuset. Volvo är bättre och har acceptabel bländningsrisk.
Lamptyp halv/helljus: Hyundai har projicerande lins och xenonljus på halvljuset, men det är inte av bixenontyp där man kan förlänga xenonbelysningen på helljuset. För helljus har i40 konventionella reflektorer med H7-lampor av Long Lifetyp. De har något svagare ljusutbyte men håller längre.
Problemet med i40 är att helljuset har en riktning snett uppåt och alltså lämnar vägen ju längre bort från bilen ljuset lyser. Omkring 100 meter framför bilen ligger ljusstrålen cirka fem meter ovanför vägbanan. Vi Bilägare har kontrollerat två bilar och fått ungefär samma resultat.Volvo har också projicerande xenonljus av bixenontyp, plus en extra reflektor med halogenlampor för helljuset.
Lampbyte: Hyundai och Volvo rekommenderar verkstad för byte av xenonlampor. V70 har enkelt demontering av hela strålkastaren vilket undelättar.
Kommentar: Både Hyundai i40 och Volvo V70 har bra halvljus. Hyundais halvljus har bättre bredd men bländar mer och ändrar inte ljusbild när man kopplar om till helljus som på V70. Volvo har mycket bra helljus med god räckvidd och bredd. Hyundai i40 får underkänt på grund av för kort räckvidd.
Testinformation
Modeller i det här testet:
Volvo V70 Drive Hyundai i40 1,7 CRDi/136Betyg
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.