LED i hela trion, men två av testbilarna utmärker sig i halvljus och helljus. Läs mer i Vi Bilägares ljustest.
Mycket bra strålkastare i alla tre bilarna, men Volvos helljus och Audis halvljus står i särklass. Det är värt att poängtera att betygen i våra ljustester sätts av testdatorns/ljusmätarens program i kombination och att inte enbart räckvidd/bredd räknas, utan också faktorer som exempelvis bländrisk.
Audi A4 Avant (LED):
Halvljus, längd: 100 m.
Halvljus, bredd: 27 m.
Halvljus, betyg: 4/5
Helljus, längd: 207 m.
Helljus, bredd: 29 m.
Helljus, betyg: 4/5
Volkswagen Passat Sportscombi (LED):
Halvljus, längd: 99 m.
Halvljus, bredd: 22 m.
Halvljus, betyg: 3/5
Helljus, längd: 213 m.
Helljus, bredd: 22 m.
Helljus, betyg: 3/5
Volvo V60 (LED):
Halvljus, längd: 88 m.
Halvljus, bredd: 26 m.
Halvljus, betyg: 4/5
Helljus, längd: 264 m.
Helljus, bredd: 34 m.
Helljus, betyg: 5/5
Audi A4 Avant (LED):
Halvljus, längd: 100 m.
Halvljus, bredd: 27 m.
Halvljus, betyg: 4/5
Helljus, längd: 207 m.
Helljus, bredd: 29 m.
Helljus, betyg: 4/5
Volkswagen Passat Sportscombi (LED):
Halvljus, längd: 99 m.
Halvljus, bredd: 22 m.
Halvljus, betyg: 3/5
Helljus, längd: 213 m.
Helljus, bredd: 22 m.
Helljus, betyg: 3/5
Volvo V60 (LED):
Halvljus, längd: 88 m.
Halvljus, bredd: 26 m.
Halvljus, betyg: 4/5
Helljus, längd: 264 m.
Helljus, bredd: 34 m.
Helljus, betyg: 5/5
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
I krocktester är alla måna om att få högsta betyg. Men belysningen är ju också en säkerhetsutrustning. Extraljus är ju inte speciellt vackra. Xenonlamporna mattas ju med tiden. Hur är det med led. Behåller dom nivån över tid?
Här fick Volvon en poäng i mitt valarbete inför nästa nybilsköp.
Konstigt att allroadutförandet av A4 som testades tidigare i år fick 3/3 i betyg. Borde väl vara exakt samma resultat då lite plastkrafs och högre markfrigång inte borde påverka ljuset. Ljusbilden ser likadan ut i båda testerna men resultatet är sämre.
Undrar hur pålitliga dom här testerna är egentligen. Verkar inte vara speciellt tillförlitliga till tester av moderna led lysen som anpassar sig till trafikförhållanden.
Volvo och i synnerhet nyare bilar har ibland lite för bra ljus. Åkte V60 för två vintrar sedan, vita skyltar i Åre bländande tillbaka ljuset så man bländades av sin egen bil. Lite otäckt.
Vargen, så är det allt på de flesta moderna bilar med bra LED lysen. Skyltarna med högreflekterande reflexer bländar ganska så rejält.
@Guran
För att inte tala om medtrafikanterna som får fälla ned solskydden när man möter vissa bilar med 4 st matrisljus på "halvljus"... (egentligen reducerat helljus, funkar sådär)
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.