Nästa artikel
Ljustest: Volvo S40 1.6D Summum
Ljus

Ljustest: Volvo S40 1.6D Summum

Publicerad 8 april 2008 (uppdaterad 21 september 2010)

Bländrisk: Hög.

Lamptyp: halv/helljus: Mitsubishi, en xenonlampa för både hel- och halvljus. Volvo har en xenon som lyser på både hel och halv, samt en extra fjärrstrålkastare med H7-lampa på helljus. S40 har dessutom LED varselljus.

Glödlampsbyte: Båda rekommenderar verkstad p g a xenontekniken. Men det är avsevärt enklare att komma åt lamporna på Volvo på vilken man ju kan byta helljusglödlampan själv.

Omdöme: Mitsubishi har ett mycket bra halvljus. Det har väl tilltagen räckvidd och bredd. Men det har samtidigt förhållandevis hög bländningsrisk. Frågan är om ljusbilden verkligen är riktig trots att ljuset är korrekt i höjdled. Volvo har ett av marknadens absolut bästa halvljus och får högsta betyg.

Volvo S40 har också ett av marknadens bästa helljus med utmärkt längd och enorm bredd! Lancers helljus har en räckvidd som är drygt 80 meter kortare än S40. Ljusbilden ser dessutom underlig ut. En hel del av ljuset tycks hamna ovanför vägen trots korrekt justering i höjdled.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Mitsubishi Lancer 2.0D Business Volvo S40 1.6D Summum
Betyg halvljus: 5 av 5
Betyg helljus: 5 av 5

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.