Bländrisk: Hög bländningsrisk för båda bilarna på halvljuset.
Lamptyp: halv/helljus: Opel xenon (D1S)/xenon + H7. VW: H7/H7+H7. Opel har reflektor med projicerande lins samt ljusbild som anpassar sig bl a
efter hastighet. VW Golf har två konventionella reflektorer för halv- respektive helljus.
Glödlampsbyte: I båda fallen rekommenderas auktoriserad verkstad. Men det går att byta på Golf även om det är mycket trångt att få in handen bakom strålkastaren.
Omdöme: Astra har ett mycket bra halvljus som anpassar längd och bredd efter hastigheten. Men Golf får högre betyg beroende på bättre räckvidd. Xenonljuset ger dock bättre färgtemperatur vilket är mycket värt för uppfattningen av ljuset. Helljusen på båda bilarna har bra räckvidd och bredd. Sammanfattningsvis anser vi att båda bilarna har bra ljusanläggningar.
Testinformation
Modeller i det här testet:
Volkswagen Golf TSI 122 Opel Astra 1,4 TurboBetyg
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.