Det är glädjande att se att de här tre bilarna har så pass bra halvljus. Alla tre har en räckvidd som är något bättre än genomsnittet – Peugeot når över 100 meter. Skoda Rapid var utrustad med xenon som ger ett vitare sken men också ett kortare helljus, trots en extra reflektor. Men H15-lampan med två glödtrådar, en för DRL, ger uppenbarligen inte så bra helljus.
Kia Cee'd:
Halvljus, längd: 98 m.
Halvljus, bredd: 26 m.
Halvljus, betyg: 4/5.
Helljus, längd: 196 m.
Helljus, bredd: 20 m.
Helljus, betyg: 3/5.
Peugeot 308:
Halvljus, längd: 109 m.
Halvljus, bredd: 27 m.
Halvljus, betyg: 4/5.
Helljus, längd: 173 m.
Helljus, bredd: 21 m.
Helljus, betyg: 3/5.
Skoda Rapid:
Halvljus, längd: 93 m.
Halvljus, bredd: 26 m.
Halvljus, betyg: 4/5.
Helljus, längd: 173 m.
Helljus, bredd: 13 m.
Helljus, betyg: 2/5.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det känns som om tillverkarna anser att det räcker med att belysningen är dekorativ, inte funktionell. Hur svårt är det att göra ett bra halvljus och helljus?? Tillverkarna är lata och bryr sig inte.
Lustigt att man bryr sig så mycket om designen på lyktorna idag men att ljuset skall vara bra och ha bra räckvidd är inte så intressant.
Förstår inte den negativa klangen i inläggen, när jag läser artikeln och kollar på ljustestet så ser det ju helt ok ut.
Eller har jag missat något?
Varför så negativa kommentarer? Halvljuset hos de testade bilarna var ju bra, över genomsnittet. Väl godkänt hos alla. Helljuset var medel, godkänt. Och godkänt är inte dåligt, utan bra!
Peugeot 308 har ju LED-ljus from en viss utrustningsnivå. Är det någon som vet om testet här är med LED-ljus?
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.