Nästa artikel
Ljustest: Saab 9-5 Turbo4
Ljus

Ljustest: Saab 9-5 Turbo4

Publicerad 14 september 2010 (uppdaterad 20 september 2010)

Bländrisk: Nya Saab 9-5 har extremt hög bländningsrisk för mötande på halvljuset.

Lamptyp: Halv/helljus: Xenon DS1/xenon H7, samt LED dagbelysning.

Glödlampsbyte: Enligt verkstadshandboken ska xenonljuset bytas på verkstad. Helljuslampan byts genom praktiskt placerat lock på ovansidan av strålkastarhuset.

Omdöme: Saab 9-5 har i och för sig en extremt lång ljuskägla på halvljuset. Men ljusbilden är bara delvis asymmetrisk, i vart fall på vår testbil. Det betyder mycket ljus på mötande vägbana och en extremt hög siktnedsättande bländning – 360 procent högre än medelvärdet – som därför sänker betyget.

Helljuset är mycket bra, med bra längd och bredd. Plus också för dagbelysning med LED-teknik som spar på lamporna och energin.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Saab 9-5 Turbo4
Betyg halvljus: 4 av 5
Betyg helljus: 4 av 5

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-09-26 15:48
TTAero (ej verifierad)

Har ni frågat SAAB om orsaken till bristen på assymetri? Detta har väl varit en paradgren för de svenska märkena tidigare?

#2 • Uppdaterat: 2010-11-19 15:59
Saabmannen (ej verifierad)

Bilen de testade var ju en förseriebil mao handbyggd.

#3 • Uppdaterat: 2011-01-22 23:33
Anders E. (ej verifierad)

Är det inte så att det är "Adaptive Forward Lightening" på testbilen? Om det är det så förklarar det ljusbilden. Den ändrar sig efter hastighet, väder, styrutslag m.m.
LED-belysningen är inte godkänd som dagbelysning. Det är endast P-ljus/signaturljus.
Jag tycker Vi Bilägare bör ta reda på fakta innan de anmärker på bländande ljus och ger beröm för något som inte är lagligt att använda på det sättet!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.