Bländrisk: Nya Saab 9-5 har extremt hög bländningsrisk för mötande på halvljuset.
Lamptyp: Halv/helljus: Xenon DS1/xenon H7, samt LED dagbelysning.
Glödlampsbyte: Enligt verkstadshandboken ska xenonljuset bytas på verkstad. Helljuslampan byts genom praktiskt placerat lock på ovansidan av strålkastarhuset.
Omdöme: Saab 9-5 har i och för sig en extremt lång ljuskägla på halvljuset. Men ljusbilden är bara delvis asymmetrisk, i vart fall på vår testbil. Det betyder mycket ljus på mötande vägbana och en extremt hög siktnedsättande bländning – 360 procent högre än medelvärdet – som därför sänker betyget.
Helljuset är mycket bra, med bra längd och bredd. Plus också för dagbelysning med LED-teknik som spar på lamporna och energin.
Testinformation
Modeller i det här testet:
Saab 9-5 Turbo4Betyg
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Har ni frågat SAAB om orsaken till bristen på assymetri? Detta har väl varit en paradgren för de svenska märkena tidigare?
Bilen de testade var ju en förseriebil mao handbyggd.
Är det inte så att det är "Adaptive Forward Lightening" på testbilen? Om det är det så förklarar det ljusbilden. Den ändrar sig efter hastighet, väder, styrutslag m.m.
LED-belysningen är inte godkänd som dagbelysning. Det är endast P-ljus/signaturljus.
Jag tycker Vi Bilägare bör ta reda på fakta innan de anmärker på bländande ljus och ger beröm för något som inte är lagligt att använda på det sättet!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.