Karl lyser bäst men Aygos ljusbild är behagligast. Läs mer i Vi Bilägares ljustest av Opel Karl, Smart Forfour och Toyota Aygo
Vi Bilägares ljusdator ger bäst betyg till Opel. Den har godkänt halvljus och ett bra helljus.
Men Toyota Aygo har projektorstrålkastare och det gör att ljusbilden blir jämnare och utan olika skarpa ljusfält. Därför är Aygos ljusbild ändå behaglig för ögat. Men visst saknar man moderna strålkastares vita ljussken.
Alla tre saknar tyvärr strålkastarspolning.
Opel Karl (H4):
Halvljus, längd: 79 m.
Halvljus, bredd: 16 m.
Halvljus, betyg: 2/5
Helljus, längd: 183 m.
Helljus, bredd: 16 m.
Helljus, betyg: 3/5
Smart Forfour (H4):
Halvljus, längd: 90 m.
Halvljus, bredd: 22 m.
Halvljus, betyg: 3/5
Helljus, längd: 136 m.
Helljus, bredd: 0 m.
Helljus, betyg: 1/5
Toyota Aygo (HIR2):
Halvljus, längd: 77 m.
Halvljus, bredd: 16 m.
Halvljus, betyg: 2/5
Helljus, längd: 160 m.
Helljus, bredd: 5 m.
Helljus, betyg: 2/5
Men Toyota Aygo har projektorstrålkastare och det gör att ljusbilden blir jämnare och utan olika skarpa ljusfält. Därför är Aygos ljusbild ändå behaglig för ögat. Men visst saknar man moderna strålkastares vita ljussken.
Alla tre saknar tyvärr strålkastarspolning.
Opel Karl (H4):
Halvljus, längd: 79 m.
Halvljus, bredd: 16 m.
Halvljus, betyg: 2/5
Helljus, längd: 183 m.
Helljus, bredd: 16 m.
Helljus, betyg: 3/5
Smart Forfour (H4):
Halvljus, längd: 90 m.
Halvljus, bredd: 22 m.
Halvljus, betyg: 3/5
Helljus, längd: 136 m.
Helljus, bredd: 0 m.
Helljus, betyg: 1/5
Toyota Aygo (HIR2):
Halvljus, längd: 77 m.
Halvljus, bredd: 16 m.
Halvljus, betyg: 2/5
Helljus, längd: 160 m.
Helljus, bredd: 5 m.
Helljus, betyg: 2/5
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Vad det gäller xenonbelysning och dylika med liten värmeutveckling, som inte orkar smälta bort snö och is. Varför inte sätta in en värmeslinga i dessa så dom lyser även på vintern i dåligt väder ;)
Xenon utvecklar betydligt mindre värme än halogen, men ändå oftast tillräckligt för att hålla rent från snö och is, men visst vore det en skitsak att förse strålkastarna med värmetrådar.
Men varför? Det är ju bara en väldigt liten del av alla bilar som kommer hit till det otäcka Norden.
Kan man ha värmetrådar i plastglas?
Hej N-iklas, Ja inte vet jag men "slingan" behöver ju inte nödvändigtvis sitta i "glaset" utan bara tillfälligt värma upp utrymmet innanför, och därmed tina eventuell snö eller is.
mvh VW Polo 2012
Ett element i strålkastaren?
Intressant tanke, men undrar om någon skulle gå så långt att göra det.
Om inte ens Volvo vill så vill nog ingen.
LED marknaden är rätt ny, reaktionerna brukar vara tröga, om det blir omfattande klagomål kanske något händer om 5 år?
Men normalt är starka LED dioder i behov av kylning eftersom de blir varma och värmen förkortar livslängden.
Så kanske dessa LED verkligen blir varma, men värmen kyls ner effektivt och försvinner, värme i själva strålkastaren skulle därmed troligen förkorta livslängden på den dyra dioden?
Alltså återstår endast att man tar fram ett plastglas som kan värmas, inför glas igen - vilket av viktskäl säkert är långt borta eller har spolare med varmvatten med effektivt antifrysmedel .
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.