Det blev en klar vinnare när Vi Bilägare testade ljuset i Insignia, Mondeo och Superb. Läs mer i Vi Bilägares ljustest.
Det framgår med önskvärd tydlighet att det är Opel, utrustad med LED Lux, som har det bästa lyset. Insignia med LED har mycket bra räckvidd på helljus och bra längd också på halvljus dessutom med ett skarpt ljus tack vare hög ljustemperatur.
Skoda har ett bra halvljus med fin bredd men inte så långt helljus. Ford med halogen har inte riktigt lika bra belysning.
Ford Mondeo (H7/H15)
Halvljus, längd: 78 m.
Halvljus, bredd: 13.
Halvljus, betyg: 2/5
Helljus, längd: 163 m.
Helljus, bredd: 9 m.
Helljus, betyg: 2/5
Opel Insignia (LED):
Halvljus, längd: 91 m.
Halvljus, bredd: 27.
Halvljus, betyg: 3/5
Helljus, längd: 220 m.
Helljus, bredd: 24 m.
Helljus, betyg: 4/5
Skoda Superb (Xenon):
Halvljus, längd: 103 m.
Halvljus, bredd: 26.
Halvljus, betyg: 3/5
Helljus, längd: 159 m.
Helljus, bredd: 8 m.
Helljus, betyg: 2/5
Skoda har ett bra halvljus med fin bredd men inte så långt helljus. Ford med halogen har inte riktigt lika bra belysning.
Ford Mondeo (H7/H15)
Halvljus, längd: 78 m.
Halvljus, bredd: 13.
Halvljus, betyg: 2/5
Helljus, längd: 163 m.
Helljus, bredd: 9 m.
Helljus, betyg: 2/5
Opel Insignia (LED):
Halvljus, längd: 91 m.
Halvljus, bredd: 27.
Halvljus, betyg: 3/5
Helljus, längd: 220 m.
Helljus, bredd: 24 m.
Helljus, betyg: 4/5
Skoda Superb (Xenon):
Halvljus, längd: 103 m.
Halvljus, bredd: 26.
Halvljus, betyg: 3/5
Helljus, längd: 159 m.
Helljus, bredd: 8 m.
Helljus, betyg: 2/5
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
O_o, vad äger du för bil? Tycker du klankar ned på alla märken i olika sammanhang, och sällan kommer med något positivt. Därmed blir jag lite nyfiken?
H4 på en bil som kostar över 200 tusen är milt sagt kasst.
H4 hadde man på gamm Saab mfl gamm bilar.
Likadant det får vara hur bra ljus som helst det är ändå kasst när det inte finns högtrycks spolning av strålkastarna.
Att skicka ut gumman i höst mörkret och så får hon en älg på huven pga dyngiga lycktor.
En ren säkerhets detalj.
mso1000, är väl inte H4 dock (utan H7 eller H15) men håller med annars om att halogen är för dåligt idag. Egentligen borde väl alla kunna ha LED numera som standard. Då får man ju även med automatisk nivåreglering och slipper blända andra av misstag. Så en trafiksäkerhetsfråga även.
"Att skicka ut gumman i höst mörkret och så får hon en älg på huven pga dyngiga lycktor."
Men att få en älg på huven pga inga lyktor alls - under några omständigheter - är således inget problem då?
Väldigt intelligent tänkt.
I sann "tillvalsanda" måste ju en billig halogen-lösning erbjudas trots mediokert resultat i tester. Obegripligt!
Borde inte lyktspolning vara standard i Norden? Finns det ens som tillval till Opeln? Hur bra sikt har man när lyktorna är smutsiga?
Bra belysning är viktigt.
Fat man undrar ju lite var Opels utlovade 400 meter tog vägen.
Jag skulle inte låna ut bilen till sonen med en bil utan spolning av lycktorna.
Det är en direkt livförsäkring för en som inte har vett att sakta ner när sikten blir dålig.
"Fat man undrar ju lite var Opels utlovade 400 meter tog vägen."
Tyvärr klarar vi bilägares testmetod inte av att hantera variabla strålkastare eftersom man använder metoden med hel och halvljus, om hel och halvljus inte finns annat än när man stänger av systemet kan man inte mäta hur det fungerar.
Exakt N-iklas. Strålkastartvätt borde finnas på alla bilar.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.