Ljustestade skogskombibilar.
En kombination av LED och halogen visade sig vara vassast i testet av ljuset hos Opel Insignia Country Tourer, Scoda Octavia Scout och Subaru Outback.
Subaru har bästa ljuset, med kombinationen LED för halvljus och en extra halogenlampa för helljuset. Skoda har nu endast en projicerande xenonlampa för både både halv- och helljus.
Det är vanligtvis en bra lösning, men helljusets räckvidd på vägbanan är väl kort. Dock lite bättre, 172 meter, strax ovanför vägen. Opels halvljus når hela 110 m. Helljuset är också bra.
Opel Insignia Country Tourer:
Halvljus, längd: 110 m.
Halvljus, bredd: 27m.
Halvljus, betyg: 4/5.
Helljus, längd: 182 m.
Helljus, bredd: 23 m.
Helljus, betyg: 3/5.
Scoda Octavia Scout:
Halvljus, längd: 96 m.
Halvljus, bredd: 26m.
Halvljus, betyg: 3/5.
Helljus, längd: 148 m.
Helljus, bredd: 0 m.
Helljus, betyg: 1/5.
Subaru Outback:
Halvljus, längd: 113 m.
Halvljus, bredd: 26 m.
Halvljus, betyg: 4/5.
Helljus, längd: 224 m.
Helljus, bredd: 27 m.
Helljus, betyg: 4/5.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ett "0" meter brett helljus på Skodan verkar onekligen vara lite klent. Måhända passar det i ett långsmalt land som Sverige. ;-)
Har funderat lite över det här med ljus. Alltfler bilar idag har ju *adaptiva strålkastare* Alltså att de anpassar sig efter hastighet, ev sväng mm. Hur är dessa ljustester utförda? Jag menar: Om bilen i testet har dålig räckvidd på helljus, beror det på att bilen står still vid testet och ljuskäglan därmed inte är anpassad för fart.
Eller hur har man löst det?
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.