Nästa artikel
Ljustest: Opel Astra Sports Tourer, Renault Mégane Sports Tourer, Volkswagen Golf SportsCombi (2016)
Ljus

Ljustest: Opel Astra Sports Tourer, Renault Mégane Sports Tourer, Volkswagen Golf SportsCombi (2016)

Publicerad 16 december 2016
Ovanligt bra räckvidd för en av bilarnas LED-lampor. Läs mer i Vi Bilägare ljustestet av Opel Astra, Renault Mégane och Volkswagen Golf som kombi.
Astra med Intellilux Matrix LED ger ett bra halvljus och ett extremt bra helljus med ovanligt bra räckvidd för LED-lampor. Renault har också LED-teknik men inte alls med samma effekt som hos Opel.

VW Golf med halogenlampor har ett mycket bra halvljus. Det når inte lika långt som Opels LED-lampor, men bländningsrisken för mötande är avsevärt mindre.

Opel Astra Sports Tourer (LED):
Halvljus, längd: 102 m.
Halvljus, bredd: 26 m.
Halvljus, betyg: 3/5

Helljus, längd: 248 m.
Helljus, bredd: 34 m.
Helljus, betyg: 5/5

Renault Mégane Sports Tourer (LED):
Halvljus, längd: 82 m.
Halvljus, bredd: 22 m.
Halvljus, betyg: 3/5

Helljus, längd: 168 m.
Helljus, bredd: 11 m.
Helljus, betyg: 2/5

Volkswagen Golf (H7/H15):
Halvljus, längd: 96 m.
Halvljus, bredd: 27 m.
Halvljus, betyg: 4/5

Helljus, längd: 192 m.
Helljus, bredd: 21 m.
Helljus, betyg: 3/5

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-12-16 14:10
N-iklas

Som vanligt är informationen mager och viktiga detaljer utelämnas.

I Astras fall råkar den ha funktionen att man kan köra på helljus hela tiden, även då man i de andra bilarna tvingas köra på halvljus, för att mäta halvljuset på Astra måste man stänga av det systemet annars har Astra ingen halvljus.

I praktiken innebär detta att man har räckvidd 248 meter, bredd 34 meter mot Golfs halvljus på 96 bredd 27.
Bländningsrisken med det systemet inkopplat är därtill väsentligt mindre.

Detta åskådliggör en väsentlig skillnad i strålkastarnas kapacitet och i körsäkerhet i mörker vars betydelse man helt underlåter att uppmärksamma och istället får man via texten intrycket att Golf i praktiken är nästan lika bra eller rent av bättre...

Är det verkligen bra "konsumentinformation"...

#2 • Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
Gäst (ej verifierad)

Också lite missvisande att VW har halogen, ska man jämföra så borde det vara motsvarande LED på Golfen också.
Tror dock inte att den finns med LED utan "bara" bi-xenon, kommer väl annars på den nya Golfen.

Annars är Opel lite av ett föredöme när det kommer till belysning i klassen, Méganen ett bevis på att LED inte ger bäst lyse per automatik...

#3 • Uppdaterat: 2016-12-16 15:52
EnannanRobban

Håller med N-iklas, på moderna LED-ljus finns inget "halv eller hel" utan bara dynamiskt avbländade ytor, i övrigt fullt ljus. Har testat det på ett annat märke och det är imponerande att det kan fungera så galet bra!
på S60:n sitter Bi-xenon med adaptiv ljusbild, som också gör att jag har helljus på ganska mycket med och skärmar av delar av ljuset som kan blända mötande eller upphunna. Golf finns med samma system, men Opels ljus är något alldeles extra!

#4 • Uppdaterat: 2016-12-16 16:49
Peter E

Bra ljus har aldrig varit fel, men N-iklas: Är det inte så att i tätort=hastigheter under 60 km/h så blir det "halvljus". Alltså riktigt halvljus.
Så funkar det på min Passat.
Sedan har jag undrat över ljustesterna, de görs ju med stillastående bil.
Om man har(Astra?) ett system som ändrar ljusbilden efter hastighet och i vissa fall går efter info från GPS så kan detta ej testas med stillastående bil eller...

#5 • Uppdaterat: 2016-12-16 16:56
christer_1

Jag håller med dig Peter E att bilar med flera ljusbilder, som även Insignian har, så undrar man ju vilken ljusbild testas.

#6 • Uppdaterat: 2016-12-16 18:04
EnannanRobban

Jag tror fortfarande att de testat bilen i "normalt halvljus" och "allt helljus på" eftersom det är så man testat ljus historiskt. Tror att det är svårt att testa och påvisa dynamiska ljus funktion i testlabb

#7 • Uppdaterat: 2016-12-16 19:08
N-iklas

Testa det med stillastående bil är förstås teoretiskt möjligt eftersom Opel kan göra det och har visat hur det fungerar med stillastående bil men för någon utomstående kan det ju vara svårt.

Det var ett bekymmer med gamla AFL också därför att under vissa förhållanden har den vad som kallas för ett utökat förstärkt halvljus där halvljuset vinklas uppåt för längre räckvidd men det kunde inte heller mätas med vanlig metod, så i tabellen på testade Insignia så är egentligen siffran för halvljus allt för försiktig...

#8 • Uppdaterat: 2016-12-16 19:08
N-iklas

Om man ökar hastigheten från stillastående kör Astra på halvljus upp till 48 km/t om det inte är "stadsbebyggelse", är det "stad" ligger den kvar på halvljus till 55 och om det inte är stadsbebyggelse kvarstannar helljuset till 35 km/t därunder blir det halvljus, men helljuset slås på igen om man ökar farten,om det dröjer till 48 eller om det kommer i 36 är jag inte på det klara med.

Det hela är lite komplicerat eftersom det är omständigheterna som avgör vad som gäller.

Systemet använder inte GPS, Opels system använder inte GPS för någon funktion, (om man undantar OnStar) men om bilen har det kan den hjälpa till med skyltavläsning men det är inte nödvändigt, man har istället en känsligare kamera och mer påkostad dator som kan "se" att det är en stadsmiljö den har framför sig eftersom det blir billigare att ha som standard.

Halvljus i stadstrafik har sällan så stor betydelse eftersom det praktiskt taget alltid finns gatubelysning som påverkar rätt mycket, det är i högre hastigheter ute på vägen när man kör efter en bil eller får möte som vinsten med att köra på helljus är stor och omvänt i jämförelse förlusten med ett vanligt halvljus också är stor.
Och riskerna med mörker också är större.

#9 • Uppdaterat: 2016-12-16 19:49
Pi

Fast väldigt många bilar med LED-ljus har ju faktiskt inte adaptivt ljus även om det säkert kommer mer och mer. Det har ju inte heller Astra i sina vanligaste utföranden. Intressant att se att LED-ljus i sig inte behöver vara bättre än ett bra Halogen-ljus. Det ger ett vitare ljus vilket gör att man lätt kan tro detta men verkligheten kan uppenbarligen vara en annan.

#a • Uppdaterat: 2016-12-16 22:04
christer_1

Sätt på en LEDljusramp för helljus Pi på din bil så förstår du hur överlägset LED är. Ja det går inte att jämföra Xenon och LED på samma dag. Xenon är helt enkelt blaha, blaha i jämförelse. Och då behöver inte LED-rampen kosta 10-15000 kronor utan det räcker med 2-4000 kronor för att förstå skillnaden. Sedan kan LED givetvis styras adaptivt m.m m.m Varför skulle man inte?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.