Nästa artikel
Ljustest: Opel Astra, Peugeot 308, Renault Mégane (2016)
Ljus

Ljustest: Opel Astra, Peugeot 308, Renault Mégane (2016)

Publicerad 13 juni 2016 (uppdaterad 13 juni 2016)
Astras halogenljus har svårt att hävda sig mot de andras LED-lyse. Läs mer i Vi Bilägares ljustest.
Astras halogenljus är visserligen bra, men halvljuset är inte på samma nivå som de två andras LED-lyse. (LED Matrix är tillval på Opel). Astras helljus når några meter längre än Peugeots men självklart inte med samma intensitet (färgtemperatur).

Bästa ljuset av dessa tre, totalt sett, har Peugeot 308. Halvljuset lyser avsevärt bättre åt sidan och snett framåt.

Opel Astra (Halogen):
Halvljus, längd: 73 m.    
Halvljus, bredd: 11 m.
Halvljus betyg: 2/5
 
Helljus, längd: 197 m.
Helljus, bredd: 15 m.
Helljus betyg: 3/5

Peugeot 308 (LED):

Halvljus, längd: 98 m.    
Halvljus, bredd: 26 m.
Halvljus betyg: 4/5
 
Helljus, längd: 195 m.
Helljus, bredd: 26 m.
Helljus betyg: 3/5

Renault Mégane (LED):

Halvljus, längd: 82 m.    
Halvljus, bredd: 22 m.
Halvljus betyg: 3/5
 
Helljus, längd: 168 m.
Helljus, bredd: 11 m.
Helljus betyg: 2/5

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-06-13 14:01
EnannanRobban

Varför väljer man inte att testa även Opel med deras LED?
Är det så att de andra två bara har LED som ljusalternativ eller var det testbilarnas utförande som "blev så"?

#2 • Uppdaterat: 2016-06-13 17:45
hultarn

Jo, jag håller med. Det hade varit intressant att se hur Opels Matrix är. Förmodligen har inte testbilen sådan, men ett separat test vore vettigt att göra.
Är Matrix bra eller skryt?

#3 • Uppdaterat: 2016-06-13 17:57
Highlander

hultarn - Astran som vann tidigare här i ViB mot Golf och Focus hade LED Matrix.
Dom är i en helt annan klass än LED - lysena i det här testet.
Man skrev i det testet om Astran - "Golf-klassens i särklass bästa ljus".

#4 • Uppdaterat: 2016-06-13 18:06
GF

Det största är väl på vintern då LED inte avger någon värme som smälter is och snö på lamporna.

#5 • Uppdaterat: 2016-06-13 19:15
Pi

Man valde väl troligen den Astra-modell som man tror blir den mest sålda - och då är det ju av föga värde för den som köper det utförandet att det finns en "toppmodell" men avsevärt bättre lyse. Bra att man testar även de volym-säljande modeller av resp bilmodell.

#6 • Uppdaterat: 2016-06-13 20:26
christer_1

Har svårt att förstå att när man bor i Sverige, detta land där mörkret råder halva året, inte prioriterar ett bra ljus, framför annat lull lull i tillvalslistan,

#7 • Uppdaterat: 2016-06-13 20:46
Pi

Astras LED-ljus är väl inget vanligt tillval som man kan få till alla varianter utan det är väl bara tillgängligt i den högsta utrustningsversionen. Så skall nån klandras så är det väl i så fall Opel.

#8 • Uppdaterat: 2016-06-13 21:29
Highlander

Ser man till prisbilden hos testbilarna, så är Astran klart billigast.
Om man så hade valt Astran med Dynamic utrustning, vilket inkluderar LED Matrix strålkastarna ( Plus en hel del annat ) så hade Astran ändå varit billigast av dom testade bilarna. En hel del för pengarna mao !

#9 • Uppdaterat: 2016-06-14 08:36
N-iklas

I detta test kostar Renault 248 600
Peugeot 233 700
Astra 204 600
Att volymmodellen som säljer mest av Peugeot och Renault skulle ligga på dessa priser är inte så sannolikt.

Renault med LED kostar som billigast 219 000.
Astra 210 utan den gällande rabatten som fortfarande hamnar på 195 000.
Peugeot ger tydligen också rabatter men uppger inte att man gör det, enligt Teknikens Värld ger Peugeot 15 000 i rabatt för utrustningsversionen "Style" med normalpriset 200 000, rabatt 185 000.
Huruvida man ger rabatt på samtliga modeller saknas uppgift.
Billigaste med LED kostar 180 000 - kanske inräknad rabatt?
Den osäkra frågan kring Peugots rabatter gör en prisjämförelse osäker.
För tillfället är 308 15 000 billigare än Astra med LED - men ser man till enbart strålkastarna är de som synes nedan inte direkt jämförbara.

Astras InteliLux LED är ju inte vanliga LED som Peugot och Renault som fungerar som vanliga hel och halvljus och även saknar intelligent syrning i övrigt.
Detta gör en jämförelse något invecklad därför att med Matrix InteliLux inkopplat går Astra på helljus hela tiden, det finns inget "normalt" "vanligt" halvljus att mäta utom i låg hastighet från 35 Km/t eller om man kopplar ur automatfunktionen genom att blända ner som vanligt med spaken.

Så halvljuset gäller enbart då man kopplar ur InteliLux systemet och kör normalt.
I det läget lyser Astra 103 meter på "halvljus" med bredd 26 meter samma bredd som 308, men 5 meter längre.

Utöver "halvljus" erbjuder då Astra möjligheten att köra på helljus även vid möten - Och då blir det en dramatisk skillnad mot Peugeot som alltså ger 195 meter x 26 bredd på helljus, medan Astra levererar 248 meters längd och 33 meters bredd, 53 meter längre och 7 meter bredare, som man kan behålla även vid möte då Peugot går ner till 98 meters längd - då blir skillnaden mot Astra - hela 150 meters räckvidd.

Till det kommer att Astras strålkastare också övergår i stadstrafik från 55 km/t till ett speciellt läge för stadskörning - om kameran och datorn bedömer att man kommer in i "stadsmiljö", det är alltså inte det vanliga halvljuset som man kopplar in med spaken på vanligt vis, utan en speciell stadsbelysning som är extra bred och "symmetrisk" som det sägs - om datorn inte detekterar stadsmiljö förblir helljuset på till 35 km/t - vill man köra på helljus under det trycker man bara på knappen för att stänga av automatsystemet.

Till detta kommer två separata LED lampor i sidan som erbjuder kurvljus i upp till 70 km/t och sidobelysning i upp till 40 km/t och också kopplas in när man backar och förblir tända en stund efter att man lagt ur backen eller tills man kör fortare än 7 km/t framåt.
Skulle man besöka land med vänstertrafik kan man ändra strålkastarna med en markering på bildskärmen och man kan också via personliga inställningar gå in och ställa om strålkastarnas sidobelysning och kurvfunktion efter eget behov.
Peugeot kräver verkstadsbesök för vänstertrafik.
Och 308 kan inte ha bakljusen tända med DRL vilket Astra erbjuder.

En ovidkommande men roande detalj är att samtliga segment i Astras LED strålkastare tänds i en svepande vågrörelse varje gång man låser upp bilen, det är avsett som en hälsning och inte som en funktionsbekräftelse.

(Den högsta utrustningsstandaren tas inte till Sverige, Dynamic är näst högsta, så internationellt finns LED till två modeller.)

#a • Uppdaterat: 2016-06-14 08:47
Pi

Eftersom jag är rätt övertygad om att det inte är den högsta utrustningsnivån av Astra som kommer att bli den mest sålda i Sverige så tycker jag fortfarande att det är bra att ViB inte valt den nivån i denna jämförelsetest. Sen hade det givetvis varit ännu bättre om man matchat motsvarande volym-modeller för övriga tillverkare i denna test för som bilköpare så är jag intresserad av att läsa om de modellvarianter jag själv är intresserad av så personligen skulle jag i detta fall struntat i omdömena om 308 resp Megane utan istället läst om Astra - om jag alltså tyckt att 308 resp Megane-versionerna inte är de jag är intresserad av. Generellt skulle det vara bra om tidningarna väljer bilversioner som de flesta köparna väljer och inte de högst utrustade - även om biltillverkarna säkert vill detta för att få med så många finesser som möjligt som kan få positiva omdömen i testen. Och vilka versioner som finns i andra länder är helt ointressant för oss svenska bilköpare.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.