Bländrisk: Hög för både Nissan och Skoda.
Lamptyp: halv/helljus: Nissan Qashqai H7/H7 +H7, Skoda Yeti xenon D1S.
Glödlampsbyte: Mycket trångt på Qashqais högra sida. Acceptabel åtkomlighet på Skoda som dock rekommenderar verkstad för byte av xenonlampor.
Omdöme: Halvljuset från Qashqai hamnar någorlunda rätt på vägen medan helljuset ligger för långt åt höger. Halvljuset är mycket långt men har hög blandningsfaktor. Helljuset når 188 m på vägen och 202 på vägkanten. Bra ändå med andra ord.
Testbilen från Skoda var försedd med ett exklusivt system med xenon där huvudstrålkastarna ställer in sig efter hastighet. Suveränt halvljus och skapligt helljus, framför allt bra bredd.
Testinformation
Modeller i det här testet:
Nissan Qashqai Acenta 2,0 dCi 4WD Skoda Yeti TDI CR 140 4x4 ExperienceBetyg
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.