Läs hela testet gratis (endast för prenumeranter)
LED-teknik ger ett mycket bra ljus. Här finns ändå en skillnad. Mazda tycks ha prioriterat halvljuset, som på CX-5 når goda 109 meter. Mazda och Renault har dock en något högre bländningsrisk av mötande på halvljuset. Renault och Nissan har jämfört med Mazda ett betydligt längre och bredare helljus. Vid körning uppfattas alla tre ändå ha ett bra lyse.
Mazda CX-5:
Halvljus, längd: 109 m.
Halvljus, bredd: 26 m.
Halvljus, betyg: 4/5
Helljus, längd: 168 m.
Helljus, bredd: 11 m.
Helljus, betyg: 2/5
Nissan X-Trail:
Halvljus, längd: 94 m.
Halvljus, bredd: 26 m.
Halvljus, betyg: 3/5
Helljus, längd: 218 m.
Helljus, bredd: 34 m.
Helljus, betyg: 4/5
Renault Koleos:
Halvljus, längd: 91 m.
Halvljus, bredd: 24 m.
Halvljus, betyg: 3/5
Helljus, längd: 199 m.
Helljus, bredd: 19 m.
Helljus, betyg: 3/5
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Makalöst dåligt helljus på Mazda, direkt trafikfarligt med bara 11 meters bredd, en bil för endast stadsbor tydligen.
Mazda använder en ensam LED strålkastare som ska klara både hel och halvljus, vilket uppenbarligen inte fungerar, de flesta andra har två, Insignia tre.
11 meter. Det är ju inte ens vägbredden innanför plogkanten. Låter som nåt är fel.
Eller är det inte bättre nuförtiden.
Såg att susukin tidigare i test hadde 8 meter.
Förefaller vara en trend utgående från att fler och fler bor i storstäder med gatubelysning på de flesta kringvägar och så tät trafik att man sällan har tillfälle att köra på helljus, om Vi bilägare inte varit baserade i storstan utan ute på landet skulle man nog ha sett mer allvarligt på dåligt helljus än man nu gör när man tycker halvljuset är det enda viktiga.
Det blev något fel. Kante få bort inlägget
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.