Dyrt men bra ljus på Mercedes, blandade betyg för de andra. Läs hela testet i Vi Bilägare 15.
Audi och BMW är utrustade med xenonlyse och projicerande strålkastare. Audi har ett bra halvljus, BMW har betydligt kortare räckvidd. På helljus når BMW däremot godkända 176 m medan Audi stannar vid 147. Mercedes är extrautrustad med LED, vilket ger bästa halv- och helljus av dessa tre, över 100 meter på halvljus och över 200 på helljus. Dyrt men bra.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
För att vara "hög nivå" så har de ovanligt låg markfrigång.... ^^ och verkar väldigt lågbyggda dessutom. Detta är bilar för akrobater som gillar att böja ryggen när de sätter sig. Tacka vet jag minibussar, bara att kliva rätt in och sätta sig.
Förstår inte varför det skiljer så mycket mellan sedanen och kombin vad gäller halvljusets längd på Mercedes C-klass. I båda testerna används LED. Sedanen har 161 meters längd och kombin drygt 100 meter. Varför är det så? Är ljusen rätt inställda i båda bilarna?
Jag tycker fortfarande att det är fel att jämföra bilars egenskaper med olikvärdig extrautrustning.
Blir lite som att hylla den blå bilen för att vara mest blå i ett sällskap med röda och svarta bilar ...
Håller med Swemba, nog kan dom ha olika utrustning i ett test men man skulle måsta kompensera vid poängsättningen . Inte kan man heller säga att resultaten imponerar, Xenonen med extra Halogen var ju bättre förut men man försöker väl spara varje CO2 man kommer på?
LED-strålkastarna lyser väldigt bra på min C klass :)
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.