Nästa artikel
Ljustest: Kia Venga 1,4 CRDI ECO
Ljus

Ljustest: Kia Venga 1,4 CRDI ECO

Publicerad 2 februari 2010 (uppdaterad 20 september 2010)

Bländrisk: Stor bländningsrisk för mötande.

Lamptyp: halv/helljus: Kia Venga H7/H7+H1, Toyota H4.

Glödlampsbyte: Kia: Glödlampsbyte är mycket enkelt. Man kommer åt alla fyra lampor genom att lossa gummiskydden på baksidan av strålkastarhuset.Toyota: Det är ganska trångt kring strålkastaren. Men det går att klara byte av H4-lampan. Kontaktstycket och gummiskyddet fäst vid lampans nedre del sitter mycket hårt. 

Omdöme: Kia har bra längd på halvljuset även om ljusbilden inte är homogen. Toyota har något sämre räckvidd och bredd. Ljusets inställning var dock inte optimal och var svår att rätta till. När det gäller helljus är resultatet omvänt. Toyota lyser något längre än Kia men inte med lika bred ljusbild som koreanska bilen.

Båda har högt placerade lampor som dessvärre ger hög siktnedsättande bländning på halvljuset.
 

Testinformation

Modeller i det här testet:

Kia Venga 1,4 CRDI ECO
Betyg halvljus: 4 av 5
Betyg helljus: 2 av 5

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-02-17 18:24
Christer Andersson (ej verifierad)

Byt helljuslampor till Osram Night Breaker 90+ så blir helljuset helt ok, dessutom jätteenkelt att byta lampor

#2 • Uppdaterat: 2011-02-28 18:36
Christer Andersson (ej verifierad)

Har en venga...bytte helljuslampor till Osram Night Breaker (+90) nu heljuset jättebra

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.