Konventionell H4 ger längre räckvidd än LED. Läs mer i Vi Bilägares ljustest.
Kia är utrustad med konventionell H4 som skapar både hel- och halvljus via två glödtrådar. Det ger faktiskt längre räckvidd än Nissans LED. Men Nissans ljus upplevs för ögat som starkare, tack vare betydligt högre ljustemperatur. Helljuset är dessutom snubblande nära betyget 3. Seats strålkastare med två H7-lampor i varje ger längsta helljuset.
Kia Rio (H4)
Halvljus, längd: 99 m.
Halvljus, bredd: 19.
Halvljus, betyg: 3/5
Helljus, längd: 165 m.
Helljus, bredd: 7 m.
Helljus, betyg: 2/5
Nissan Micra (LED)
Halvljus, längd: 93 m.
Halvljus, bredd: 26.
Halvljus, betyg: 3/5
Helljus, längd: 155 m.
Helljus, bredd: 19 m.
Helljus, betyg: 2/5
Seat Ibiza (H7/H7)
Halvljus, längd: 85 m.
Halvljus, bredd:19 m.
Halvljus, betyg: 3/5
Helljus, längd: 189 m.
Helljus, bredd: 16 m.
Helljus, betyg: 3/5
Kia Rio (H4)
Halvljus, längd: 99 m.
Halvljus, bredd: 19.
Halvljus, betyg: 3/5
Helljus, längd: 165 m.
Helljus, bredd: 7 m.
Helljus, betyg: 2/5
Nissan Micra (LED)
Halvljus, längd: 93 m.
Halvljus, bredd: 26.
Halvljus, betyg: 3/5
Helljus, längd: 155 m.
Helljus, bredd: 19 m.
Helljus, betyg: 2/5
Seat Ibiza (H7/H7)
Halvljus, längd: 85 m.
Halvljus, bredd:19 m.
Halvljus, betyg: 3/5
Helljus, längd: 189 m.
Helljus, bredd: 16 m.
Helljus, betyg: 3/5
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det är som sagt inte bara själva tekniken i sig som ger bättre ljus utan inte minst utformningen av strålkastarna har stor betydelse. Och ögat luras väldigt lätt att tro att ett vitt ljus nära bilen automatiskt är ett bra ljus när det kanske kan få rakt motsatt effekt - alltså att mörkerseendet på avstånd försämras när det är vitt alldeles framför "nosen".
Se ljuset.
VAG är, som vanligt bäst i test.
Jag gillar Nissans halvljus, just vettigt halvljus är något jag uppskattar mer än något annat.
Eftersom många kör 95% på halvljuset så är det viktigast men att även heljuset är bra förstärker helheten.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.