Fullpoängarna lyser med sin frånvaro och småbilarna kommer knappt upp till medelbetyg. Läs mer i Vi Bilägares ljustest.
Klent ljus på alla tre, bara Kias halvljus förmår att prestera över medel med både bra räckvidd och bredd. Dock med bländningsrisk. VW:s stora reflektor och klassisk H4-lampa ger snäppet bättre bredd och längd på helljuset än Kias och Toyotas halogenprojektorer, men strålkastarbetyget blir ändå underkänt.
Kia Picanto (HB3):
Halvljus, längd: 116 m.
Halvljus, bredd: 24 m.
Halvljus, betyg: 4/5
Helljus, längd: 162 m.
Helljus, bredd: 7 m.
Helljus, betyg: 2/5
Toyota Aygo (HIR2):
Halvljus, längd: 65 m.
Halvljus, bredd: 10 m.
Halvljus, betyg: 2/5
Helljus, längd: 161 m.
Helljus, bredd: 5 m.
Helljus, betyg: 2/5
Volkswagen Up (H4):
Halvljus, längd: 63 m.
Halvljus, bredd: 9 m.
Halvljus, betyg: 2/5
Helljus, längd: 170 m.
Helljus, bredd: 9 m.
Helljus, betyg: 2/5
Kia Picanto (HB3):
Halvljus, längd: 116 m.
Halvljus, bredd: 24 m.
Halvljus, betyg: 4/5
Helljus, längd: 162 m.
Helljus, bredd: 7 m.
Helljus, betyg: 2/5
Toyota Aygo (HIR2):
Halvljus, längd: 65 m.
Halvljus, bredd: 10 m.
Halvljus, betyg: 2/5
Helljus, längd: 161 m.
Helljus, bredd: 5 m.
Helljus, betyg: 2/5
Volkswagen Up (H4):
Halvljus, längd: 63 m.
Halvljus, bredd: 9 m.
Halvljus, betyg: 2/5
Helljus, längd: 170 m.
Helljus, bredd: 9 m.
Helljus, betyg: 2/5
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Knappast roligt med sånt klent ljus utanför stadsgränsen. Ett steg upp i prisklassen är det betydligt bättre ställt med ljus åtminstone.
Men vilket skämt. Halvljus på 63 meter? Kan man ju lika gärna ta med sig ficklampan och hålla ut den genom rutan...
Så evinnerligt tröttsamt. Hur svårt ska det vara att begåva en bil med vettigt ljus?
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.