Bra resultat från hela kvintetten, som alla är utrustade med LED-ljus. Läs mer i Vi Bilägares ljustest.
Alla fem testbilar har LED-teknik på både halv- och helljus och presterar bra resultat. Kias helljus är bara marginellt bättre än halvljuset.
Kia e-Niro (LED):
Halvljus, längd: 147 m.
Halvljus, bredd: 28 m.
Halvljus, betyg: 5/5
Helljus, längd: 184 m.
Helljus, bredd: 18 m.
Helljus, betyg: 3/5
Spolning: Nej.
Mazda 3 (LED):
Halvljus, längd: 118 m.
Halvljus, bredd: 26 m.
Halvljus, betyg: 4/5
Helljus, längd: 215 m.
Helljus, bredd: 33 m.
Helljus, betyg: 4/5
Spolning: Ja.
Subaru Impreza (LED):
Halvljus, längd: 141 m.
Halvljus, bredd: 27 m.
Halvljus, betyg: 5/5
Helljus, längd: 168 m.
Helljus, bredd: 15 m.
Helljus, betyg: 2/5
Spolning: Ja.
Toyota Corolla (LED):
Halvljus, längd: 86 m.
Halvljus, bredd: 27 m.
Halvljus, betyg: 4/5
Helljus, längd: 182 m.
Helljus, bredd: 26 m.
Helljus, betyg: 3/5
Spolning: Ja.
Volkswagen Golf (LED):
Halvljus, längd: 94 m.
Halvljus, bredd: 26 m.
Halvljus, betyg: 3/5
Helljus, längd: 208 m.
Helljus, bredd: 21 m.
Helljus, betyg: 3/5
Spolning: Ja.
Kia e-Niro (LED):
Halvljus, längd: 147 m.
Halvljus, bredd: 28 m.
Halvljus, betyg: 5/5
Helljus, längd: 184 m.
Helljus, bredd: 18 m.
Helljus, betyg: 3/5
Spolning: Nej.
Mazda 3 (LED):
Halvljus, längd: 118 m.
Halvljus, bredd: 26 m.
Halvljus, betyg: 4/5
Helljus, längd: 215 m.
Helljus, bredd: 33 m.
Helljus, betyg: 4/5
Spolning: Ja.
Subaru Impreza (LED):
Halvljus, längd: 141 m.
Halvljus, bredd: 27 m.
Halvljus, betyg: 5/5
Helljus, längd: 168 m.
Helljus, bredd: 15 m.
Helljus, betyg: 2/5
Spolning: Ja.
Toyota Corolla (LED):
Halvljus, längd: 86 m.
Halvljus, bredd: 27 m.
Halvljus, betyg: 4/5
Helljus, längd: 182 m.
Helljus, bredd: 26 m.
Helljus, betyg: 3/5
Spolning: Ja.
Volkswagen Golf (LED):
Halvljus, längd: 94 m.
Halvljus, bredd: 26 m.
Halvljus, betyg: 3/5
Helljus, längd: 208 m.
Helljus, bredd: 21 m.
Helljus, betyg: 3/5
Spolning: Ja.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Heja Toyota och Mazda. De stora japanerna börjar lära sig :)
Och sämst i klassen är ... Golf! Något snopet kanske.
Bra med riktigt hel och halvljus men Kians strålkastare med nästan samma ljusbild på hel och halv känns väl nästan farligt bra på halvljuset för dom mötande trafikanterna.
Jämför man bilderna så ser det nästan ut som det är något fel på konstruktionen.
Och visst var det ett svagt resultat på golfen.
Om jag minns rätt så har ”budgetalternativet” Octavia bättre ljus än syskonet Golf...
En helljusramp verkar vara en ypperlig investering numera.
Helljuset var ju ingen direkt hit. VW med sina klena ljusinrättningar..
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.